Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jerma
Ska byta inspr. relä på en 245 -87 med katt och vet inte vilket jag ska ha.Det satt ett grönt pirat, och innan ett grönt orig. men volvo hävdar att det ska vara ett vitt. har köpt ett vitt original, men inget händer. Till saken hör att en kabel är dragen direkt från tändspolen till relät. Vet nå`n vilket som är rätt och riktigt? mvh martin
av Addekarlsson
Jag brukar rekomendera att ersätta en trasig del med en likadan, eftersom det har fungerat med den gamla delen, tills den gick sönder.
Alltså, i ditt fal bör det ska vara ett grönt, eftersom bilen har gått emd grönt.
Volvo har haft fel förr dom med, och kommer även ha fel ibland i framtiden med. :D

Jag bytte bromsskivor/klossar på min förra bil, fick fel saker 2 ggr bara för att Volvo hävdade en sak, och jag en annan. Jag hade rätt i slutänden. :wink:

Så be dom byta ditt relä till ett grönt, så ska nog bilen sparka igång igen.

Den där kabeln direkt mellan tändspole/relä har jag ingen aning om vad det är.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Funktionen ska vara att relät släpper om motorn stannar, för att inte pumpen ska fortsätta gå om du krockar och en slang går av.
På en E-motor är relät kopplat till tändspolen och startar pumpen när det får pulser därifrån. Grönt relä med elektronik i som kollar pulser.

På en F är det styrenheten som jordar relät när den får signal från tändsystemet. Vitt relä, inehåller bara två relän och ett par dioder.

Har du katalysator är det en F och ska vara ett vitt.

Nu spånar jag vilt: Det händer ibland att utgången på styrenheten går sönder, men styrenheten funkar i övrigt. En del sätter en knapp i stället, men det är som sagt inte helt bra om man krockar.
Kan någon ha "byggt om" till grönt relä och hämtat signal från spolen?
av jerma
Ja, det kan nog stämma att det är ombyggt. Får försöka byta till ett grönt relä och se om det hjälper. Tack för hjälpen.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]