Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grovgeneral
hejhejhej!

jag gick och skaffade mig ett nytt baksäte till min 245 tidig 88 och det jag bytte mot var en sen 88 och på den lilla tiden som gick mellan våra bilars tillverkningsdagar så ändrades de övre infästningarna på ryggstödet. usch så nesligt!
men går det kanske byta ut det fasta infästningen som sitter i karossen i min bil mot nyare dito? eller måste jag helt sonika fräsa iväg tio mil och säga tack för lånet, ge mig pengarna tillbaka?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Klart de går att byta fästena, kanske till och med går att byta på själva sätet ?

Kommer inte 100% ihåg hur de ser ut i fästet, men går de inte att skruva loss och byta så går det alltid att svetsa dit nytt.
av grovgeneral
det är ju alltid ett alternativ men svets är jag inte så hemma på. Skulle någon kunna kanske fota fästet från en 88 och nyare? Vore mer än toppen!
av Rådlös
Hej igen, Grovgeneral.
Här ser du fästet på ryggstödet i min 245 -92.
Bild
Och här är motsvarande fäste i karossidan.
Bild
Jag har ett "hundgaller" också i min, (men ingen hund) och det hakar fast i plastfästena som du ser här.
Bild
När det inte behövs viker man upp det och fäster i taket.
Som du ser, så är fästet skruvat i karossplåten. Om du behöver göra det så skall du välja att sätta blindnitmuttrar och skruva fast i dom. Inte plåtskruv! Blindnitmuttrar fungerar ungefär som popnitar, men det blir en mutter med gängor i stället på insidan av plåten. Läs mer på Clas Ohlson om det: katalognummer 20-3029-6 Dom finns naturligtvis hos andra firmor också, men det är ett enkelt åskådningsexempel. Clas Ohlson säljer verktyget för dom också. En variant på popnittång. Svetsning som sades här tidigare kanske blir stakt, men väldigt omständigt att utföra. Man måste ju riva ut all klädsel mm. så att det inte skall riskera att ta eld. Blindnitmuttrar är stort inom tillverkningsindustrin. Det räcker längre än man anar även för garagemekaniker.
av grovgeneral
Jag får tacka massor för bilderna. superbra! Det ser faktiskt ut som att infästningarna har samma positioner för skruvarna, alltså borde det bara vara att byta rakt av, eller?
av Rådlös
Jo, man tycker det. Men sanningen får man veta först då man står där och provar detaljerna. Vi antar att donatorbilen finns kvar ännu så att du kan hämta fler delar?
av grovgeneral
Ohjo visst finns den kvar fast fem mil bort och som det tvättäkta blåbär jag är så kollade jag inte. Men va fan, köra volvo är alltid kul!
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]