Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
#399279
hej!

Jag har en Volvo 460 2.0 liters motorn, en 95a..
har fått tag i en reservdelsbil 460 Turbo -94 och tänkte sätta över Turbon på min 95a.

Är det någon som vet om detta är samma motor och i sådant fall vad ska man tänka på att flytta över ?

Insuget, turbon, intercoolern, grenröret?, spridarna? något mer man behöver tänka på ? Fast jag antar ju att detta bara går om det är samma motor ? Ni får ursäkta men jag kan absolut inget om när d gäller Turbos ^^

Tack
HanseN
av HanseN86
#399774
Det va visst en 1.8 Liters motor som sitter i den, men ifall man plocka övre delen av motorn och sätter på min 2 Liters borde det väl intevara några problem? Antar att det inte är samma topp på dem nämligen?
Användarvisningsbild
av vetten
#400123
Det är lättare att leta rätt på en turbobil på en gång eftersom det kommer att behövas att flytta över en massa delar. Boxar och tillochmed kabelstammar, att det sen garanterat kommer att bli problem med besiktningen gör ju knappast saken enklare.
av HanseN86
#400198
Jo du har rätt i det du säger, men ska nog prova det här ändå, visst har jag hela motorn annars, men roligare att bygga om en 2 liters, tjänar typ 10 hästar på att sätta i 94ans motor så :) men funderade på det tidigare med dessa boxar, vart sitter dem?
Besiktning blir ju inga problem heller då jag besiktar om den :)
Användarvisningsbild
av vetten
#400231
HanseN86 skrev:Jo du har rätt i det du säger, men ska nog prova det här ändå, visst har jag hela motorn annars, men roligare att bygga om en 2 liters, tjänar typ 10 hästar på att sätta i 94ans motor så :) men funderade på det tidigare med dessa boxar, vart sitter dem?
Besiktning blir ju inga problem heller då jag besiktar om den :)
Det största problemet du får efter att ha flyttat över allt och fått det att funka kommer trots alt att bli just BILPROVNING eftersom dom inte godkänner ett sådant motorbyte utan att biltillverkaren (Volvo) måste intyga att allt är rätt gjort och det kommer inte att hända eftersom det ligger i deras policy att inte göra det :shock:
av HanseN86
#400327
vetten skrev:
HanseN86 skrev:Jo du har rätt i det du säger, men ska nog prova det här ändå, visst har jag hela motorn annars, men roligare att bygga om en 2 liters, tjänar typ 10 hästar på att sätta i 94ans motor så :) men funderade på det tidigare med dessa boxar, vart sitter dem?
Besiktning blir ju inga problem heller då jag besiktar om den :)
Det största problemet du får efter att ha flyttat över allt och fått det att funka kommer trots alt att bli just BILPROVNING eftersom dom inte godkänner ett sådant motorbyte utan att biltillverkaren (Volvo) måste intyga att allt är rätt gjort och det kommer inte att hända eftersom det ligger i deras policy att inte göra det :shock:
finns ju speciella besiktningar för sånnt.
Användarvisningsbild
av vetten
#400371
För amatörbyggda fordon finns det speciella regler och besiktningsmän ja. Det stora problemet är ÄNDÅ att ett motorbyte från en typ till en annan i en modern bil inte blir realistiskt eftersom det är vad jag tidigare skrev:

"eftersom dom inte godkänner ett sådant motorbyte utan att biltillverkaren (Volvo) måste intyga att allt är rätt gjort och det kommer inte att hända eftersom det ligger i deras policy att inte göra det"

Du kommer inte undan intygen vilka du inte kommer att få från tillverkaren. För att komma igenom med en amatörbyggd bil krävs både en och flera förbesiktningar av speciella SFRO-besiktningsmän, att man sen kanske andvänder moderna motorer i sådana byggen är inget hinder.

http://www.sfro.com
av HanseN86
#401000
vetten skrev:För amatörbyggda fordon finns det speciella regler och besiktningsmän ja. Det stora problemet är ÄNDÅ att ett motorbyte från en typ till en annan i en modern bil inte blir realistiskt eftersom det är vad jag tidigare skrev:

"eftersom dom inte godkänner ett sådant motorbyte utan att biltillverkaren (Volvo) måste intyga att allt är rätt gjort och det kommer inte att hända eftersom det ligger i deras policy att inte göra det"

Du kommer inte undan intygen vilka du inte kommer att få från tillverkaren. För att komma igenom med en amatörbyggd bil krävs både en och flera förbesiktningar av speciella SFRO-besiktningsmän, att man sen kanske andvänder moderna motorer i sådana byggen är inget hinder.

http://www.sfro.com


Och som jag också tidgare skrev så är det ju en vvolvo trbo motor ifrån en bil samma märke och modell.. Så det blir inga problem..

Hur som helst så är det också off topic..
av volvojonas
#402013
det är bättre att du fixar turbobilen om du vill ha en turbo,att de är samma motor som du ska flytta över
bryr sig besiktningen inte om,det går INTE att flytta över motorn och besiktiga den som vanligt
blir mindre klabb och regbesiktningar om du skaffar en bil som har turbo redan,
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]