Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naturalisten
Äger en 240 -77 där motorn är bytt till en B23 med förgasare & brytare av någon tidigare ägare.
Problemen började några dagar efter jag köpt den då den startade men la av direkt. Felet fixades då genom att en helt annan förelare plockades i. Körde sedan några månader utan några större problem.
Sedan vid jobbet så ville den inte starta då konstaterade vi att brytarna hade åkt ihop. Ställde brytarna och bilen startade direkt. Körde hem och precis när jag körde in på gården så gick den dåligt tills den la av. Provade man att starta så hostade den lite men svarade inte på gas och lägger av direkt. Detta var innan vintern. Har under vintern bytt alla elektriska slitdetaljer dvs brytare, stift, fördelarlock, rotor, kablar, kondensator även tändspole. Någon gång efter den stått länge så har den startat och man har kunnat varva i ca 30 sec innan den lägger av och det är samma fenomen med att den hostar och inte svarar på gas.

Har varit ute och undersökt idag nu när vädret blivit bättre. Kollade om kamremmen stod rätt och det gör den. Och kollar man på stiften så är 1an sotfri men resten har blivit sotiga men inte blöta. Kollar man hur gnistan ser ut så kommer det gnista vid alla stiften. Dock gul, men man kanske inte ska räkna med bättre på en så gammal bil.
Har provat att samtidigt som man föröker starta att vrida på fördelaren för att kanske hitta en bättre tändning utan bra resultat.

Även kollat förgasarmembranet och kollat om det kommer bensin ifrån bränslepumpen. Såg inget konstigt.

Något skumt med förgasaren tro? :S har dåligt med ideér för tillfället.

Står rätt handfallen nu och vet inte hur jag ska gå vidare med detta.

Vänder mig till er för lite tips?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
kollat kompet? Alltid bra för att veta om själva motorn är frisk...

De ska sitta ett motstånd innan spolen som gör att det blir 9 volt spänning. Vid start så kopplas motståndet förbi och det blir då 12 volt för att det ska tända bättre när man chokar osv. Kan ju möjligen vara nåt fel där? Läst att nån annan har haft bekymmer med just de...

Kan vara värt att kolla om motorn drar tjuvluft, dock så blir det kanske svårt eftersom din knappt startar... Men du kan ju testa att spruta startgas runt insug medan motorn går på startmotorn och startar motorn då så är det ju något som läcker.

De sitter en magnetventil på insuget som öppnas när tändningen är på, och utan den kan ju motorn också vara svårstartad om den är trasig.

Alltid bra att skruva isär förgasaren och göra rent också.
av Naturalisten
Hann med att prova kompression och mäta spänning vid tändspolen.

Kompet var 11,5-12 på alla cylindrarna.

Sedan var det mätning av spänningen. Mätte fram till 9V när tändning var på med ramlade ner till 3-4V när startmotorn gick. Kan tillägga att batteriet kanske inte är purfärskt men det snurrar på bra tycker jag. Och generatorremmen är avhängd då jag kollade kamremmen, om det har någon betydelse?
Försökte följa kablar ifrån + på tändspolen. Den ena går till kondensatorn vid fördelaren och den andra går in igenom torpeden.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja 3-4 volt lät ju bra lågt, de ska ju ligga på 12 vid start...

Så där verkar det i alla fall som att du har något fel.

Men det är väl inte orsaken till att motorn går och dör efter en kort stund... Har tyvärr slut på ideer för tillfället om vad det annars skulle kunna vara
av Naturalisten
Sitter inget soppafilter monterat. Dock så hade jag av förgasaren idag och plockade isär så mycket jag vågade och gjorde rent. Hittade inget att anmärka på där. Satte ihop och det vart ingen skillnad.

Kopplade på direkt + på tändspolen och det vart ingen skillnad det heller.

Känns rätt omöjligt just nu faktiskt.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]