- sön 04 apr 2010, 16:41
#396060
Äger en 240 -77 där motorn är bytt till en B23 med förgasare & brytare av någon tidigare ägare.
Problemen började några dagar efter jag köpt den då den startade men la av direkt. Felet fixades då genom att en helt annan förelare plockades i. Körde sedan några månader utan några större problem.
Sedan vid jobbet så ville den inte starta då konstaterade vi att brytarna hade åkt ihop. Ställde brytarna och bilen startade direkt. Körde hem och precis när jag körde in på gården så gick den dåligt tills den la av. Provade man att starta så hostade den lite men svarade inte på gas och lägger av direkt. Detta var innan vintern. Har under vintern bytt alla elektriska slitdetaljer dvs brytare, stift, fördelarlock, rotor, kablar, kondensator även tändspole. Någon gång efter den stått länge så har den startat och man har kunnat varva i ca 30 sec innan den lägger av och det är samma fenomen med att den hostar och inte svarar på gas.
Har varit ute och undersökt idag nu när vädret blivit bättre. Kollade om kamremmen stod rätt och det gör den. Och kollar man på stiften så är 1an sotfri men resten har blivit sotiga men inte blöta. Kollar man hur gnistan ser ut så kommer det gnista vid alla stiften. Dock gul, men man kanske inte ska räkna med bättre på en så gammal bil.
Har provat att samtidigt som man föröker starta att vrida på fördelaren för att kanske hitta en bättre tändning utan bra resultat.
Även kollat förgasarmembranet och kollat om det kommer bensin ifrån bränslepumpen. Såg inget konstigt.
Något skumt med förgasaren tro? :S har dåligt med ideér för tillfället.
Står rätt handfallen nu och vet inte hur jag ska gå vidare med detta.
Vänder mig till er för lite tips?
Problemen började några dagar efter jag köpt den då den startade men la av direkt. Felet fixades då genom att en helt annan förelare plockades i. Körde sedan några månader utan några större problem.
Sedan vid jobbet så ville den inte starta då konstaterade vi att brytarna hade åkt ihop. Ställde brytarna och bilen startade direkt. Körde hem och precis när jag körde in på gården så gick den dåligt tills den la av. Provade man att starta så hostade den lite men svarade inte på gas och lägger av direkt. Detta var innan vintern. Har under vintern bytt alla elektriska slitdetaljer dvs brytare, stift, fördelarlock, rotor, kablar, kondensator även tändspole. Någon gång efter den stått länge så har den startat och man har kunnat varva i ca 30 sec innan den lägger av och det är samma fenomen med att den hostar och inte svarar på gas.
Har varit ute och undersökt idag nu när vädret blivit bättre. Kollade om kamremmen stod rätt och det gör den. Och kollar man på stiften så är 1an sotfri men resten har blivit sotiga men inte blöta. Kollar man hur gnistan ser ut så kommer det gnista vid alla stiften. Dock gul, men man kanske inte ska räkna med bättre på en så gammal bil.
Har provat att samtidigt som man föröker starta att vrida på fördelaren för att kanske hitta en bättre tändning utan bra resultat.
Även kollat förgasarmembranet och kollat om det kommer bensin ifrån bränslepumpen. Såg inget konstigt.
Något skumt med förgasaren tro? :S har dåligt med ideér för tillfället.
Står rätt handfallen nu och vet inte hur jag ska gå vidare med detta.
Vänder mig till er för lite tips?