Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olleb
#25521
När jag hade min 460 -93 inne på service häromdagen sa de att kompressionsproivet var lite ojämt: "två av ventilerna var 11'or och två av dem var 12'or".

Nån som kan lite mer och kan tala om för mig vad det innebär?

//Olle
Användarvisningsbild
av boostofta
#25523
Det är lite ojämnt men inte något som direkt kräver åtgärd såvida du inte upplever fel på motorgång eller avgasvärden.

För de första så är det cylindrar inte ventiler de hänvisar till

Det man gör vid ett komp. test är att man demontera tändstiften och monterar en tryck mätare istället.
Man mäter alltså trycket i cylindern.
Sedan måste man dra säkringen eller reläet till Bränslepumpen så att man inte får bensin i cylindrarna. Detta eftersom bensinen tvättar bort den olja som finns "naturligt" på cylinderväggarna. oljan hjälper till att täta mellan kolvring och cylinder.
Sedan kör man runt startmotorn och läser av värdet.
I ditt fall är det 2 cylindrar med 11 bars tryck och 2 med 12 bars tryck.

Vill man gå vidare för att kontrollera om det är kolvringar eller ventiler det läcker genom så häller man lite olja igenom tändstiftshålet och om trycket ökar vid nästa mätning så läcker kompressionen genom kolvringarna. Normalt sett ökar det lite även om motorn är i bra skick.
Om det inte ökar något så läcker kompressionen genom en bränd ventil.
Men har man en bränd ventil brukar trycket vara mycket lägre vid första mätningen.
av Ebbe
#25601
Definitivt inget att oroa sig för! När komp. trycket är nere i 7bar kan du börja fundera på renovering!
Ebbe

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]