- fre 06 jan 2006, 07:52
#25523
Det är lite ojämnt men inte något som direkt kräver åtgärd såvida du inte upplever fel på motorgång eller avgasvärden.
För de första så är det cylindrar inte ventiler de hänvisar till
Det man gör vid ett komp. test är att man demontera tändstiften och monterar en tryck mätare istället.
Man mäter alltså trycket i cylindern.
Sedan måste man dra säkringen eller reläet till Bränslepumpen så att man inte får bensin i cylindrarna. Detta eftersom bensinen tvättar bort den olja som finns "naturligt" på cylinderväggarna. oljan hjälper till att täta mellan kolvring och cylinder.
Sedan kör man runt startmotorn och läser av värdet.
I ditt fall är det 2 cylindrar med 11 bars tryck och 2 med 12 bars tryck.
Vill man gå vidare för att kontrollera om det är kolvringar eller ventiler det läcker genom så häller man lite olja igenom tändstiftshålet och om trycket ökar vid nästa mätning så läcker kompressionen genom kolvringarna. Normalt sett ökar det lite även om motorn är i bra skick.
Om det inte ökar något så läcker kompressionen genom en bränd ventil.
Men har man en bränd ventil brukar trycket vara mycket lägre vid första mätningen.
Mvh
Peter Hansson
480 ES 1987 Avställd för långsiktig renovering
480 Turbo 1990 Turbo center 0,95 Bars Chip :)
480 ES 1993 2.0 Automat