Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Tja. Tänkte montera dragkrok på våran 240 -89, tänkte bara höra vart jag kan köpa satsen eller vad som behövs, ska den svetsas fast eller monteras med bult, och ska jag göra det själv eller låta en firma göra det?

Samtidigt vart kan man köpa satsen, Hörde från grannen att han köpte från biltema, men vet inte om jag vill köpa därifrån. Litar inte riktigt på deras saker.
Jag vet vad det kostar och typa om den hos bilprovningen men skulle vilja veta vart eller hur jag monterar dragkroken, Det finns ju redan fäste för den, men som sagt ska hela balken göras om eller räcker det med bultar och det blir godkänt.

Mvh Volvodåren
av Rådlös
Du skall använda (köpa) en avpassad monteringssats, som bultas fast i dom färdiga fästena. Dom finns att köpa på alltifrån Volvohandeln, över Biltema, Mekonomen m.fl. till småhandlarna. Och vill du inte montera den själv så låter du en verkstad välja själv. Han har säkert inköpsavtal och annat där han får bäst pris. Och bilmeken bli nog nöjdast om han får både köpa in och montera själv.
Skall du göra det själv, så är det så här att du skall ha en sats av någon godkänd/registrerad modell. Hembyggenas tid är nog förbi? Den skall monteras dels efter hur Volvo har tänkt sig, och dels efter hur dragtillverkaren har tänk och anpassat sig efter Volvos riktlinjer. Som du ser, även här finns inget eller bara mikroskopiskt utrymme för egna idéer. När du monterar skall du tvätta bort all underredsbehandling på anliggningsytorna. Bilens lackering är godkänt, men inget mer emellan ytorna. Sedan gäller bultar och brickor och distanser i balken och in i bagagen efter hur det är uttänkt. När du sedan besiktigar får det inte vara någon rostskyddsbehandling på eller i montaget. Det får du göra först efter det är godkänt. Vid besiktningen skall du ha med dig dokumentation över själva draget (från tillverkaren) och en signering (din egen?) att den har monterats efter gällande regler.
Som du ser, rätt krångligt egentligen, så överlämna hela bekymret till en bilverkstad om du blir fundersam. Där får du allt, inklusive stämpel och underskrift.
av Uthil
Ok! Det var en bra beskrivning tack för det. Ska se hur det blir om det blir jag eller en verkstad? Men tack! :D
Användarvisningsbild
av Ståhl
Det är ganska lätt att montera dit dragkroken, om jag inte minns fel så sitter den i 2 större bultar och 2-3 mindre på varje sida.
Är väl eldragningen till "släpvagnskontakten" som brukar bli mindre rolig. :wink:
av Uthil
Ja men den är ganska enkel har du bara en spännings provare när du kör så brukar det inte vara några problem...

Har gjort det ett par ggr
av Henke3
Hej,

köpte krok till frugans -93:a förra året, upptäckte att infästingspunkterna som originalkroken använder
dvs samma som kofångarjärnen sitter (genomgående upp i bagaget) inte används av exvis Monoflex som Mekonomen säljer. Pratade med Monoflex om detta, de säger ju att kroken är typgodkänd vilket den är, men inte ihop med infästningarna i bilen.
Detta innebär att om du skall dra mycket och ofta så är risken att infästningarna i bilen inte håller.

Därför blev det original för mig, inte mycket dyrare än pirat.
Användarvisningsbild
av dalle76
lånar tråden lite måste byta kabelhärvan till kontakten på min 86a har bytt kontakten men det hjälpte inte kablarna är"sotiga" och ger ingen kontakt finns nya färdigkopplade med glödtrådsvakt till volvo på biltema någon som vet om dom fungerar bra?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]