Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noned
Har lite problem med kupévärmen i min 440 GLT -90. Det kommer lite värme, men det är hela tiden småkyligt.

Har läst om att det kan bero på att det är för lite vatten i kylsystemet men detta är kollat och påfyllt dock uteblir värmen. Inte kul när det är minusgrader ute. :( :(

Finns det någon kran eller dyligt som kan har kärvat fast?

Är tacksam för alla förslag på lösningar som kan ge lite go värme i kärran igen. :D :D

/noned
av Volvo_460
jag har också dåligt med värme i min 406-90, man måste ju ha handskar på sig när man kör, hela tiden :evil:
Användarvisningsbild
av boostofta
Hur länge kör ni?? Dessa bilar tar lång tid på sig att bli varma. 10-15min innan man får full värme är inget onormalt
av noned
mig veterligen så tar det längre tid än 10-15 min gbg-sthlm :P :P :P :P

efter 10-15 min kommer det fortfarande ishavsvindar från fläkten. Termostaten är bytt så den är det inte
av andreas mårtensson
hej jag har med en 460 90a o samma problem men ta o sätt en papbit framför kylaren så kommer den o gå upp o bli varm.

personligen så har jag ingen skiva framför kylaren så går den bara upp lite mätaren men när jag täcker typ hela kylaren när det e riktigt kalt så kommer den upp till normal typ
men kanske har nått fel men varm blir den
av viktorioP
noned skrev:Har lite problem med kupévärmen i min 440 GLT -90. Det kommer lite värme, men det är hela tiden småkyligt.

Har läst om att det kan bero på att det är för lite vatten i kylsystemet men detta är kollat och påfyllt dock uteblir värmen. Inte kul när det är minusgrader ute. :( :(

Finns det någon kran eller dyligt som kan har kärvat fast?

Är tacksam för alla förslag på lösningar som kan ge lite go värme i kärran igen. :D :D

/noned
Jag har samma problem fast med en 440 se 2.0 -94.
Mätaren visar rätt temperatur men det blåser bara svag värme?!
Termostaten har jag bytt , hjälper inte!!!!
av andreas mårtensson
du med 440 94 har du kollat din givare på blocket om den kanske e trasig o så o kän på slangarna som komer från värme kylaren o se om de är lika varma som resten av slangarna som har värme

sen till er som undrar om där sitter en kran nånstans det gör det men det är bara en luft kran så det är inget som ska påverka värmen inne i bilen men på min som är en 460 90 med b18fp maskinen så sitter det en nippel sidan om fördelare locket o på slangen från värme elementet
o på andra motor alternativ siter den antingen där eller på slangen som går till expansionskärlet

hur man luftar o då tar jag på den maskinen jag har o troligen e de samma på alla

ta o öpna nipplen o locket på expansionskärlet fyll på vätska tills det kommer luftfritt vaten ifrån nipplen o när det gör det så ta o stäng den fyll på med vätska till max o sen starta bilen kör den på snabb tomgång i några min o sen fyll på mer vätska om det behövs o slutligen så kör han så fläckten startar så ska den va luft fri

den luft som int ekommer ut genom nipplen dne kommer i expansions kärlet så den kommer ut
såhär står det i boken iallfall så det är bara o prova hoppas det löser sig
av viktorioP
andreas mårtensson skrev:du med 440 94 har du kollat din givare på blocket om den kanske e trasig o så o kän på slangarna som komer från värme kylaren o se om de är lika varma som resten av slangarna som har värme

Tack Andreas men jag vet inte ens var givaren sitter.
Jag tycker att alla slangar är lika varma.
På höger sidan av kuppen kommer det svag värme men på vänster alltså min kommer det kall luft !!!
På Volvo vill dom gå genom hela värmesystemet men det blir dyr affär för mig.
????? :?:
av andreas mårtensson
ok men jag ska kolla upp det har nämligen införskaffat en bok ler
har du ac o så i den eller?
låter som att det har nått med hela värme paketet kanske är så att den inte ändrar sig så den går igenom elementet där inne utan reglaget har hoppat av så den ligger på kallt typ

på min 90 så sitter fläckt o allt bakom handsfacket så du kan ju prova ta bort det så kanske du kan känna elementet o se om det blir varmt annars så får du lossa slangarna som går in i kupen o spola de med rent vaten kanske är stop i kyl elementet det är ju svårt o sitta här med o skriva när man inte vet alls hur det ser ut o så
var bor du nån stans jag bor i ängelholm i skåne men troligen bor du långt upp annars kunde du kommit hit så kunde man kollat på den om det gått
av viktorioP
Nej, nej, det är inte AC i den.
Hursomhälst måste söka vidare men att lämna bilen på Volvo är ingen bra ide (det blir dyrt).

PS
Jag bor i Borås
Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

För att förtydliga vad jag sa om bytesin[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]