Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_460
Hej har nyss köpt en volvo 460-90
Men jag har problem med tongången, den pendlar mellan 500
och 1000 varv, även fast den är varm.

Vad kan detta bero på?

MVH

Micke
av Volvo_460
Ingen som har lust att hjälpa mig?

är det det vanliga, Tändstift, fördelarlock, rotor, kablar?

eller kan det va luftfiltret, soppa filter

?
av Ebbe
Vad sitter det för motor i bilen? Förgasare/Insprutning?
Det är klart att en normal service av tändsystemet, om det var några tusen mil sen sist, aldrig sitter fel. Problemet kan dock kvarstå efter det tyvärr. Har du elektronisk insprutning så finns en sk tomgångsmotor i närheten av insugningsröret som kan kärva. En rengöring av denna brukar hjälpa.
av Volvo_460
jag har insprutning
av Ebbe
Då bör du ta dig en titt efter tomgångsmotorn (har två slanganslutningar och en 2 polig elkontakt) och rengöra denna först innan du byter en massa andra grejor.
av Volvo_460
vart hittar jag den nånstans?
Användarvisningsbild
av boostofta
Köp en verkstadshandbok, kostar typ 250 kr.

Kolla även tempgivare och rengör spjällhuset.

-90 är det med LMM då??? de spökar en del, rycker den vid vanlig körning oxå??
av andreas mårtensson
hade samma problem på min det är en 460 90 med o kolla din gasspjälskontakt om alla kablar sitter i den o du kan prova en sak till som en sa här med motorn där fram ta av gablarna går den som en jäkla båtmotor o spottar som bara den så e inte gasspjälskontakten dålig men skulle den bara öka till typ 1200 varv när du drar av kontakten kolla då gaspjälskontakten för då e de troligen en gabel som losnat det va de på min
Användarvisningsbild
av vetten
Det är ju ett mycket vanligt fel med vandrande tomgång på 400-motorerna då speciellt på sugisarna det är för övrigt lika vanligt hos dom Renaulter med samma motor.
Vetten
av Volvo_460
Hej en annan konstig sak är , när man vrider runt nyckeln och ska starta bilen så händer det inget, startmotorn går inte runt hel död med andra ord. Kan få hålla på ett par gånger innan den startar, (även fast bilen är fram), kan det ha nåt sammanhang med tomgången är konstig?

460-90
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]