Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stina
Min 245:a, 89-års modell har alltid startat vid kyla hur länge den än stått. Med i måndags när det var minus 23 fick den tydligen nog. Det enda jag har gjort är försök med startkablar. Ingenting händer. Nu står den för långt från min bilmek så jag måste klara mig själv.

What to do?

Något med tändstiften? Ni hör ju...en newbie i farten. Den låter alltså vid startförsök men går inte igång. Något enstaka litet försök att hosta till som om den vill starta igång gör den, men inte mer.

Jag vet alltså inte ens hur man gör rent tändstiften eller kollar om det är gnista, så instruktioner behövs, tack! Om det ingår i något av kontrollstegen, alltså. :D

Någon som har något förslag på vad jag kan göra? Något mer ni behöver veta?

Bensin finns i.... 8)

(Den enda felkälla jag kan komma på är att en som inte är van automatchoken försökte starta bilen när det var som kallast i måndags. Jag som kan starta bilen vet när man ska gasa exakt, den här personen kanske gjorde fel? Vad är det som blir surt om man gasar vid fel tillfälle? Alltså, ni hör ju.... :oops: Jag tror jag smyger tillbaka till mitt hästforum istället.)
Användarvisningsbild
av Prophetone
Kör runt startmotorn tills den startar - gör flera försök tills den inte är sur anymore. Efter ett par såna startförsök så kan du trampa gaspedalen ner till hälften så startar den nog....skulle jag tro.
av stina
Prophetone skrev:Kör runt startmotorn tills den startar - gör flera försök tills den inte är sur anymore. Efter ett par såna startförsök så kan du trampa gaspedalen ner till hälften så startar den nog....skulle jag tro.
Jag har gjort upprepade startförsök, men kanske inte så som du beskriver. Menar du att det sura torkar ur om man kör runt startmotorn? Jag trodde man förvärrade situationen då. Vad är flera försök? :) Jag är rädd att köra slut på startmotorn.
stina skrev:
Prophetone skrev:Kör runt startmotorn tills den startar - gör flera försök tills den inte är sur anymore. Efter ett par såna startförsök så kan du trampa gaspedalen ner till hälften så startar den nog....skulle jag tro.
Jag har gjort upprepade startförsök, men kanske inte så som du beskriver. Menar du att det sura torkar ur om man kör runt startmotorn? Jag trodde man förvärrade situationen då. Vad är flera försök? :) Jag är rädd att köra slut på startmotorn.
Den kör du inte slut på, men batteriet däremot kan ju ta slut efter ett tag....

Sätt på tändningen, och sen kryper du ner vid vänstra bakhjulet och lyssnar noga. Hör du något surra så fungerar bensinpumpen, är det knäpptyst när tändningen är på så har förmodligen pumpreläet gått sönder, en vanlig orsak bland dom som har fått problem med sin gamla volvo.

Sen kan det vara värt att kolla säkringarna, sitter där föraren har vänster ben, nere vid dörren, bakom en liten plastlucka.
av Rådlös
Du skall inte röra gaspedalen! Du har en styrdator som helt sköter detta och ger rätt bränslemängd efter rådande förhållanden. (Automatchoke hör egentligen till förgasarmotorer) Tändstiften blir bara mer sura om du gasar innan motorn har kommi igång. Har du prövat med startgas? Om motorn startar på det, så har du fel på bränsletillförseln. Startar den inte på det, så har du fel på tändningen.
Har du eller någon annan bytt tändstift i motorn? Har du sett över övriga delar i tändsystemet, fördelarlock, tändkablar, tändspole? Du kanske, med assistans, skall börja där i stället. Det finns en givare till motorn som kan krångla. Det är *nollägesgivaren. Om den inte ger signal till styrdatorn kommer motorn aldrig att starta.

*Den här nollägesgivaren kan ha flera namn, vevaxelgivare, övre dödpunktgivare och ett par till. Det handlar dock om samma sak. Den är en känd felkälla.
av stina
bensinskalle skrev:
stina skrev:
Den kör du inte slut på, men batteriet däremot kan ju ta slut efter ett tag....

Sätt på tändningen, och sen kryper du ner vid vänstra bakhjulet och lyssnar noga. Hör du något surra så fungerar bensinpumpen, är det knäpptyst när tändningen är på så har förmodligen pumpreläet gått sönder, en vanlig orsak bland dom som har fått problem med sin gamla volvo.

Sen kan det vara värt att kolla säkringarna, sitter där föraren har vänster ben, nere vid dörren, bakom en liten plastlucka.

TACK för tips med pumrelä! När jag hade motorhuven uppe och vid startförsöken och funderade på det där med tändstiften, så tyckte jag att det borde ha luktat bensin. Tycker inte du? Det gjorde inte det. Ska kolla pumprelät. Är det dyrt/svårt att få lagat? Någon jag kan fixa själv om det är det?

Säkringarna, naturligtvis ska jag kolla dem! De vet jag till och med var de sitter. Tack!
av stina
Rådlös skrev:Du skall inte röra gaspedalen! Du har en styrdator som helt sköter detta och ger rätt bränslemängd efter rådande förhållanden. (Automatchoke hör egentligen till förgasarmotorer) Tändstiften blir bara mer sura om du gasar innan motorn har kommi igång. Har du prövat med startgas? Om motorn startar på det, så har du fel på bränsletillförseln. Startar den inte på det, så har du fel på tändningen.
Har du eller någon annan bytt tändstift i motorn? Har du sett över övriga delar i tändsystemet, fördelarlock, tändkablar, tändspole? Du kanske, med assistans, skall börja där i stället. Det finns en givare till motorn som kan krångla. Det är *nollägesgivaren. Om den inte ger signal till styrdatorn kommer motorn aldrig att starta.

*Den här nollägesgivaren kan ha flera namn, vevaxelgivare, övre dödpunktgivare och ett par till. Det handlar dock om samma sak. Den är en känd felkälla.
Usch, nu blev det krångligt... :cry:

Jag tror jag börjar med bensinskallen skrev. Det skadar ju inte att lyssna om bensinpumpen fungerar.

Jag har försökt med startgas. Gick inte. Men det var ju efter allmänt gasande, så jag startade inte rätt enligt dig.

Tändstift inte bytta. Vet inte hur man gör. Behöver instruktioner. Ska åka hem från jobbet nu. Hoppar in på Classe och köper en tändstiftsnyckel. Hur ser jag om tändstiften behöver bytas?

Jag har inte tittat på fördelarlock, tändkablar och tändspole. Önskar jag var hemma i mitt egna hem, så jag hade tillgång till min GDS-bok nu när den nu krånglar för första gången, 245:an.
Användarvisningsbild
av Prophetone
stina skrev:
Ett normalt batteri klarar utan vidare 1 h med startförsök med startmotorn....och är den sur(motorn)så kör du 'ut' bensinen genom varje startförsök tills den inte är sur längre - min amatörbeskrivning som funkat för mej iaf....Startmotorn är en stryktålig sak o håller bra länge; den är byggd för upprepade starter :P
Min egen Volvo - 88 b 230 f är känslig för start som med förgasarmotor, dvs att man pumpar med gaspedalen - vilket man inte ska göra på en insprutare. Får alltid igång min genom att starta utan att röra gasen. Tidigare - innan byte av startmotor - kunde jag bara få igång motorn genom att gasa först o sedan starta, ungefär som på en förgasar motor. Men då blir motorn alltid sur och enda sättet för mej att få ur besinen ur motorn var att starta upprepade gånger med startmotorn - utan att röra gaspedalen - till slut(efter 15 min) så gick den alltid igång. Detta var tröttsamt i längden så jag bytte startmotorn o den startar nu utan problem, så länge jag inte rör gaspedalen.
Andra grejer jag bytte utan resultat var; bränslerelät, bensinfilter samt luftfilter.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]