Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anp
Hur många Volvo 240 -75 finns det i trafik idag tro?

Rostskyddet var ju inget att hurra för på den tiden, så de flesta har väl återgått till naturen.

Kompisen hämtade en 245:a i Stockholm i somras, och konverterade den till dieseldrift. Den var ganska skabbig egentligen, men ändå tämligen välskött då det var en gammal televerkare.

Jag hade en jäkla tur och fick tag på en 100% ombyggd 245:a, från -75 till -85 ( ? ) i hyfsat skick för en spottstyver i höstas.
Har bytt trösklar och rostlagat golvet i den, och ska byta motor i den innan besiktning då den knackar något precis vid uppstart.

Ska bli rätt skönt att klå staten på en del pengar genom först skatten om 18-1900 kronor per år, och sedan någon krona vid bränslepumpen då den skall etanolkonverteras likt min nuvarande 245 -86.

Att försäkringen är väldigt billig också, är ju ingen direkt nackdel 8)
1800 kronor helår för helförsäkring inkl, vilt.

Postade i fel forum ser jag nu :oops: , kan någon moderator flytta tråden till rätt tråd? 200 forumet var det tänkt att läggas i.

Japp, flyttar!
/Sparkz
av anp
Tackar Sparkz.

Är det så få kvar, så att ingen här ens har någon?

De borde ju vara populära att rusta upp i.o.m 30 års regeln.
En bekant sålde nyligen en obesiktad 76:a, och blev nedringd av spekulanter. Han som köpte den körde hem bilen ca, 20 mil, obesiktad och med dåliga bromsar :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Såg en 75:a för några år sen, 13000 mil, såg ut som ny. Den klassiska bilhandlarhistorien, en gammal tant som haft den och bara kört till kyrkan typ. Dum som jag var köpte jag den inte.

140:n på min bild åkte jag på ett år eller två efter att den blev skattefri 2001. Sen började rosten äta på dumma ställen så det blev stubbrace i stället, dumt kanske... Den var svår att plåga livet ur iaf, den gick en tvåtimmarstävling nu i höstas. Nu finns det ingenting att sätta fast bakaxeln i längre, men motorn går fint :D

Men nu när 240:n har fyllt 30 kan det faktiskt vara idé att åka skattefritt igen. Det går ju fint att plocka på nyare prylar så man kan ha en hyfsat modern bil som är ÅM 75 på pappret.
av lucas99
Har en 242GL-75 exportmod med B20F öväx skinn soll mm!
Den är avställd för närvarande, mao ett lätt renobjekt
av Rådlös
Om man är kalenderbitare eller freak av något slag, borde väl Vägverket eller Bilprovningen kunna svara på hur många exemplar det finns? Finns det något frågeforum hos VV eller SBP?
Nu gällde det här en Volvo 240 och det var väl Sveriges vanligaste bil under många år. Men om vi utvecklar frågan lite: Antag att jag har eller vill köpa en väldigt ovanlig bil, och av någon anledning vill veta om det finns fler. Då borde väl Bilregistret kunna upplysa mig om detta? Vad tror ni om det?
:?:
Jag kan ju belysa med en liten historia. För ~ 20 år sedan träffade jag en f.d. mekaniker på Citroen. Han berättade att det fanns en modell som bara hade sålts i ett (1) exemplar i Sverige.
av anp
VV kan svara på frågan om antal kvarvarande fordon av ett slag, men de tar betalt för det tyvärr.
En av mina granador frågade jag på runt -99, och fick då till svar att det fanns ca, 25 stycken av just den modellen kvar i registret.
Antar man att flertalet var så rostiga så att de ej kan köras i trafik, samt skrotar ut några under årens lopp, så sitter jag nog på en udda modell av Granada idag. ( 2,8i Gls -81 )
Av 240 finns det nog många fler, men de är nog likt min ombyggda till nyare modell, samt ofta V8 konverterade.
Användarvisningsbild
av gundj
Jag har en 245:a -76 som gâtt 20 000 mil, alltid felfritt pâ SBP men rostiga dörrar.
Den rullar här i Tyskland o väcker lite uppseende kan man säga :-)
av Volvator
Jag har en 242a en 76 som är ombyggd till 85ans front 86ans bagagelucka och 262 Bertone tak :D
Svart skinn. Elhissar, Servo. och rullat 14008mil.

Köpte den för enn spottstyve obes, tänkte jag kör in den och får mig en arbetsorder och så får jag åka en månad, tro mig att jag blev förvånad då den gick igenom utan anmärkningar :D

Så nu går bilen till 31/12/2007 rätt gött + att den e skattefri!

Och såhär ser den ut.

När jag skulle hämta den på förmiddagen.
http://negerboll.com/images/IMGP1714.JPG

Och nu.
http://upload.hacked.free-bsd.org/Volvator/IMGP1843.JPG
http://upload.hacked.free-bsd.org/Volvator/IMGP1851.JPG
http://upload.hacked.free-bsd.org/Volvator/IMGP1991.JPG
http://upload.hacked.free-bsd.org/Volvator/IMGP1992.JPG

MVH Fredde..
av anp
Såg 2 stycken 240 75or på blocket idag, under säljes i Gävleborg.
En 242 och en 244GL.
Användarvisningsbild
av VOLVO 240KUNGEN
Jag har en volvo 242DL -75 med en B20 motor M40 låda.

Bild

Grejen med bytesintervall är ju att sakerna s[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]