Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olleb
På väg hem från jobbet idag kände jag först lite svaga vibrationer, men efter en stund märkte jag att om jag gasar på lite (eller försöker hålla mig runt 90 i femmans växel) så börjar hela bilen rycka. Om jag växlar ner så kan jag dock hålla samma hastighet utan problem (men det känns inte bra at ligga runt 90 på fjärde växeln).

Svängde in på macken och satte i nya tändstift och hällde i en flaska crc-cleaner i tanken, men under den återstående kilometern hem märkte jag ingen förbättring.

Funderar på bränslefiltrets och pumpens kondition, samt kanske rotor och fördelarlock?

Vad tror ni?

Nån som haft liknande erfarenheter?

Bilen är en 460GL -93, med 2.0L-motor

//Olle
Användarvisningsbild
av boostofta
Hur långt har den gått??

Hur bra servad är den, dvs när är bränsle filter och övriga tänddelar bytta???

Kontrollera kablage till tempgivare
av Rådlös
Är det kraftiga ryck? Min luftmassemätare var trasig. Det var ungefär som glapp i tändningen (utan avgassmällar).
av olleb
Det blev värre efter att jag kört några kilometer till. Jag var och på volvo och köpte ny uppsättning tändkablar, högspänningsledn, stift, rotor, och fördelarlock, men problemet kvarstod efter att jag bytt dessa. Så med en maxhastighet på 40km/h bar det av till lokala volvoverkstan...

På förra servicen lyckades de inte få loss det gamla bränslefiltret så jag bad dem dra i ordentligt och se till att byta det den här gången.
De gjorde en felsökning bestående av kompprov, protryckning av insug och avgas, rengöring av tändspole mm men de hittade inget egentligt fel.
Hur som helst så funkar den nu igen, trots att servicekillen på volvo inte riktigt vet vad det var som bråkade. Nu låter den riktigt fint på tomgång och spinner på bättre än den någonsin gjort under de fem år som jag ägt den!

Min gissning är att det var bränslefiltret som var den egentliga boven, men i det här fallet kommer vi aldrig få veta sanningen...

:D

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]