Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjörnNilsson
Har en Volvo 245 -91 33.000 mil.
På väg till jobbet började handbromslampan, batterilampan, bromslampan och oljelampan lysa. Ljuset blev svagare, men bilen gick bra. Efter ett par mil blev ljuset svagare och svagare. Sen dog stereon. Och sen dog bilen.

Vad är det frågan om. Misstänker att batteriet inte laddas som det ska och sedan har jag kört på batteriet till det tog slut.

Hur hade ni felsökt och i vilken ordning?

Tack på förhand!
av Henke3
Vanligaste felet är att kolen är slut, lossa kolhållaren på baksidan generatorn.
ny komplett laddregulator med kol ligger på dryga hundringen på Biltema.
av BjörnNilsson
Henke3 skrev:Vanligaste felet är att kolen är slut, lossa kolhållaren på baksidan generatorn.
ny komplett laddregulator med kol ligger på dryga hundringen på Biltema.
Ok. Men jag måste ladda batteriet fullt efter att jag bytt laddregulatorn för att sen kunna köra, va? Räcker inte med startkablar och köra en runda?
Är det bökigt att byta laddregulator. Det lär vara mörkt och -12 när jag ska göra det nämligen...
av Rådlös
Du måste till att börja med ladda batteriet omedelbart. Ett urladdat batteri blir förstört. Speciellt i kyla, och värre ju längre du dröjer.
Sedan kan du gå på generatorn som Henke3 beskriver . Har du förresten fläktremmen kvar? Den kan ju ha gått av.
av BjörnNilsson
Startade bilen med laddat batteri och mätte på batteripolerna och där hade jag 11,81V hur mycket jag än gasade. Inga varningslampor lös.
Bytade laddregulatorn utan några bekymmer och startade bilen igen. Mätte på polerna och fick under 12V igen... Tog loss laddregulatorn igen och återmonterade för att säkerställa att den inte hamnat fel på något sätt. Startade igen och mätte med samma resultat.
Provade att mäta direkt på generatorn (mellan röd kabel och kaross) och hade samma resultat där. Då brummade bilen till och helt plötsligt hade jag 14,8V på generatorn och batteriet. Stängde och startade igen och det var fortfarande bra.

Varför gjorde den så här? Jag kan inte utesluta att det var för att jag pillade på kabeln vid generatorn, men det kanske var en tillfällighet med...

Vad tror ni? Behövs det en stund på tomgång för att hon ska börja ladda?
av Redlös
Kan vara att generatorn behöver snurra några varv för att slita in dom nya kolen mot kollektorn och få ordentlig kontakt. Jag har varit med om det en gång. Tror inte att något är fel. Kolla laddningsspänningen igen efter några mil, är den bra då så är allt i sin ordning.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]