N0RBERG skrev:jonny692 skrev: var sitter Tomgångsmotorn då :???:
Den sitter framför motorn, det är en halvmekanisk halv elektronisk pryl. Om jag kommer ihåg rätt så är det en tvåpolig kontakt på ena sidan, och 2 slanganslutningar på andra sidan. Googlade fram en bild där du ser den cylinderformade grejen som är liggande framför motorn: http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem-1.png
Är bara att rengöra med tex 556 eller liknande.
Jo men det finns också trepoliga tomgångsmotorer, det har blivit lite olika på årsmodellerna tyvärr.
Men som jag alltid har tjatat om på forumet så är det stora felet oftast OXID på kontaktstyckena det största problemet på våra bilar ?:-/ Så att rengöra alla kontakter du kan hitta under huven ett bra tips.
Men det är aldrig fel att rengöra tomgångsmotorn eftersom den alltid blir skitig och när du ändå är där och rotar :-O) så dra upp oljefällan som sitter under och ihop, bara att dra rakt upp och rengöra eftersom om den blir täppt så blir också motorn det :-O) Ja du vet hur det känns när du inte har nässpray och är täppt i snoken :mrgreen: Så känner sig motorn också och om du har otur så blåser den övertrycket någonannanstans

-) Typ en packbox eller så :-O)
Nej ?:-/ Jag ska inte skrämma dej nu, utan bara försöka att guida dej hur du bäst gör när du ändå är där och rotar och jag är till 99% säker på att du kommer att FIXA DET :mrgreen:
Tja ?:-/ Ta loss tomgångsmotorn och gör rent den rörliga sliden som du kan flytta runt med en liten mejsel (akta dej så att du inte repar sliden) :-O) Du kan andvända tops och T-doja som rengöring och sen smörja lite med typ 5-56 eller liknande, men försök INTE att ta itu tomgångsmotorn för då kommer det att bli SVÅRT :-O) att få ihop den, utan bara rengör den och alla kontakter och då menar jag att du MÅSTE ta itu kontakterna och rengöra dom inuti, spreja och skrapa och sen sätta ihop.
Kom tillbaks om det inte hjälper och kom tillbaks och tala om om det hjälpte också för då får ju massor av andra lite hjälp på vägen :lol: