Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
#372083
440 se 1996 b20F.
imorse när jag startade bilen så låg den och pendla mellan 2000-3000.
efter jobbet så va den bra.sen när jag kom hem ryckte jag lite i den kontakten under ettans stift och då va tomgången hög igen när jag startade.
Nån som vet va den kontakten heter och vad felet kan vara?
Mvh Jonny
Användarvisningsbild
av vetten
#372559
jonny692 skrev:ja det va den. kan den ha med tomgången att göra?
Både ja och nej. Den styr insprutet så att det blir en fetare blandning och förhöjd tomgång vid kallstart, som en slags chok. Tomgångsmotorn är väl annars den som styr tomgången mest, som håller den så konstant som möjligt.
Användarvisningsbild
av jonny692
#373089
vetten skrev:
jonny692 skrev:ja det va den. kan den ha med tomgången att göra?
Både ja och nej. Den styr insprutet så att det blir en fetare blandning och förhöjd tomgång vid kallstart, som en slags chok. Tomgångsmotorn är väl annars den som styr tomgången mest, som håller den så konstant som möjligt.
var sitter Tomgångsmotorn då :???:
av N0RBERG
#373105
jonny692 skrev: var sitter Tomgångsmotorn då :???:
Den sitter framför motorn, det är en halvmekanisk halv elektronisk pryl. Om jag kommer ihåg rätt så är det en tvåpolig kontakt på ena sidan, och 2 slanganslutningar på andra sidan. Googlade fram en bild där du ser den cylinderformade grejen som är liggande framför motorn: http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem-1.png

Är bara att rengöra med tex 556 lr liknande.
Användarvisningsbild
av vetten
#373156
N0RBERG skrev:
jonny692 skrev: var sitter Tomgångsmotorn då :???:
Den sitter framför motorn, det är en halvmekanisk halv elektronisk pryl. Om jag kommer ihåg rätt så är det en tvåpolig kontakt på ena sidan, och 2 slanganslutningar på andra sidan. Googlade fram en bild där du ser den cylinderformade grejen som är liggande framför motorn: http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem-1.png

Är bara att rengöra med tex 556 eller liknande.
Jo men det finns också trepoliga tomgångsmotorer, det har blivit lite olika på årsmodellerna tyvärr.
Men som jag alltid har tjatat om på forumet så är det stora felet oftast OXID på kontaktstyckena det största problemet på våra bilar ?:-/ Så att rengöra alla kontakter du kan hitta under huven ett bra tips.
Men det är aldrig fel att rengöra tomgångsmotorn eftersom den alltid blir skitig och när du ändå är där och rotar :-O) så dra upp oljefällan som sitter under och ihop, bara att dra rakt upp och rengöra eftersom om den blir täppt så blir också motorn det :-O) Ja du vet hur det känns när du inte har nässpray och är täppt i snoken :mrgreen: Så känner sig motorn också och om du har otur så blåser den övertrycket någonannanstans :-)-) Typ en packbox eller så :-O)

Nej ?:-/ Jag ska inte skrämma dej nu, utan bara försöka att guida dej hur du bäst gör när du ändå är där och rotar och jag är till 99% säker på att du kommer att FIXA DET :mrgreen:

Tja ?:-/ Ta loss tomgångsmotorn och gör rent den rörliga sliden som du kan flytta runt med en liten mejsel (akta dej så att du inte repar sliden) :-O) Du kan andvända tops och T-doja som rengöring och sen smörja lite med typ 5-56 eller liknande, men försök INTE att ta itu tomgångsmotorn för då kommer det att bli SVÅRT :-O) att få ihop den, utan bara rengör den och alla kontakter och då menar jag att du MÅSTE ta itu kontakterna och rengöra dom inuti, spreja och skrapa och sen sätta ihop.

Kom tillbaks om det inte hjälper och kom tillbaks och tala om om det hjälpte också för då får ju massor av andra lite hjälp på vägen :lol:
Användarvisningsbild
av jonny692
#373254
vetten skrev:
N0RBERG skrev:
jonny692 skrev: var sitter Tomgångsmotorn då :???:
Den sitter framför motorn, det är en halvmekanisk halv elektronisk pryl. Om jag kommer ihåg rätt så är det en tvåpolig kontakt på ena sidan, och 2 slanganslutningar på andra sidan. Googlade fram en bild där du ser den cylinderformade grejen som är liggande framför motorn: http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem-1.png

Är bara att rengöra med tex 556 eller liknande.
Jo men det finns också trepoliga tomgångsmotorer, det har blivit lite olika på årsmodellerna tyvärr.
Men som jag alltid har tjatat om på forumet så är det stora felet oftast OXID på kontaktstyckena det största problemet på våra bilar ?:-/ Så att rengöra alla kontakter du kan hitta under huven ett bra tips.
Men det är aldrig fel att rengöra tomgångsmotorn eftersom den alltid blir skitig och när du ändå är där och rotar :-O) så dra upp oljefällan som sitter under och ihop, bara att dra rakt upp och rengöra eftersom om den blir täppt så blir också motorn det :-O) Ja du vet hur det känns när du inte har nässpray och är täppt i snoken :mrgreen: Så känner sig motorn också och om du har otur så blåser den övertrycket någonannanstans :-)-) Typ en packbox eller så :-O)

Nej ?:-/ Jag ska inte skrämma dej nu, utan bara försöka att guida dej hur du bäst gör när du ändå är där och rotar och jag är till 99% säker på att du kommer att FIXA DET :mrgreen:

Tja ?:-/ Ta loss tomgångsmotorn och gör rent den rörliga sliden som du kan flytta runt med en liten mejsel (akta dej så att du inte repar sliden) :-O) Du kan andvända tops och T-doja som rengöring och sen smörja lite med typ 5-56 eller liknande, men försök INTE att ta itu tomgångsmotorn för då kommer det att bli SVÅRT :-O) att få ihop den, utan bara rengör den och alla kontakter och då menar jag att du MÅSTE ta itu kontakterna och rengöra dom inuti, spreja och skrapa och sen sätta ihop.

Kom tillbaks om det inte hjälper och kom tillbaks och tala om om det hjälpte också för då får ju massor av andra lite hjälp på vägen :lol:
va menar du med oljefällan?
Användarvisningsbild
av vetten
#373339
Den sitter i samband med tomgångsmotorn, under den och har som uppgift att samla upp eventuell olja från vevhusventilationen. Det är en svart rund burk som sitter i motorblocket och har en ingående och en utgående slang, det brukar samlas en massa klegg i botten på den och kan sätta igen återflödet ner i blocket.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]