Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielTheDude
Tjenare!

Har några frågor...

Styrenheten (till bränslesystemet) ska sitta någonstans vid A-stolpen på passagerarsidan. Är det någon som vet hur man kommer åt den?

Sen så undrar jag om det är samma styrenhet på både 440 och 460 fr.o.m. -93 och framåt? Alltså 400-modellerna efter de fick en "facelift". :)

MVH, Daniel
Senast redigerad av 4 DanielTheDude, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av vetten
Du får plocka bort plastkåpan som sitter där, tror den sitter med två skruvar. Sen så sitter den lite snett uppåt rätt trångt till men dock åtkomlig. Kontakten ska inte dras rakt ur utan den sitter liksom fasthakad i ena kortsidan så att man får "vida" ut den, du ser hur om du kollar, lite svårt att beskriva.

Beträffande styrenheten så har dom varierat lite från årsmodell till årsmodell, har dock för mej att det kom en uppgraderad just -93 . Det bästa är att kolla på serienumret på boxen.
Senast redigerad av 2 vetten, redigerad totalt 0 gång.
av DanielTheDude
Tack för svaren, Vetten! :-)-)

Är det alltså bakom plastkåpan som sitter till höger om där man har fötterna som den sitter? Tänkte ta och kolla serienumret på den så det blir rätt. Måste ändå ner där och pilla för kontakten till fläkten håller på och glappar och har sig... Dessa elfel/elproblem som man ständigt har nuförtiden... Börjar nästan bli vardagsmat nu. :|

Tack igen iallafall!

MVH, Daniel
av DanielTheDude
Var ute och skruvade loss plastkåpan idag och konstaterade att styrenheten sitter sjukt trångt till. Upp under instrumentpanelen liksom. (S) Hur ska man gå tillväga för att lättast skruva ur den egentligen? Via handskfacket eller går det underifrån på nåt vänster? Det är ju mängder av kablar runt den också som är i vägen. Man ska väl ändå inte behöva släppa hela instrumentpanelen för att ta loss den?

Tänkte att det är lika bra att fråga om nåt vet, så slipper man göra nåt onödigt ingrepp. :)

MVH, Daniel
Användarvisningsbild
av vetten
Nej :shock: Så svårt är det inte att få ner :evil: faenskapet :evil: Nej jag vet att den sitter trångt till :shock: Men :lol: Den går att dra rakt ner en bit, så långt att du kommer åt att lossa kontakten på den sida den är "fastlåst" Lossa i den kant det går och haka ur den nedåt och med lite våld eller dra och vik nedåt med mera muskler än du trodde behövdes :shock: Kablarna runt omkring får du försöka att flytta så att boxen går fri från dom när du drar ur den :-)-)
Hoppas du förstår vad jag menar, för kontakten kan kanske aldrig varit demonterad sen bilen sattes ihop :-O) Om den sen sitter hårt så och ?:-/ sen att boxen sitter trångt den också är säkert bra så att den inte utsätts för onödiga stötar och vibrationer :mrgreen: Den ramlar definitivt inte ner av sej själv ?:-/

Så "På´n" igen :mrgreen:
Efter jag bytte styrenheten igår har miljö/lambdalampan börjat lysa konstant, plus att tomgången ligger runt 1200 rpm. Ungefär som att den går på chok hela tiden. Bilen går förövrigt typ som den gjorde innan bytet.

Så då funderar jag på vad detta kan bero på? Är det nåt med diagnostikenheten kanske? Måste den nollställas eller liknande efter bytet av styrenhet? Styrenheten är begagnad kanske jag skall tillägga och exakt likadan som originalet. Jag är inte helt hundra på hur själva diagnostiksystemet fungerar, och var felkoder lagras o.s.v., men det kan inte vara så att det är nåt gammalt kvar från den förra bilen som ligger lagrat i styrenheten eller nåt?

MVH, Daniel
Hm, inte mycket aktivitet här inte... Det är synd det. Jaja, jag har i.a.f. kollat felkoder idag.

I uttag 2 fick jag fram 2-2-3, vilket tydligen skall vara "signal från tomgångsventil ". Det kan kanske åtminstone förklara varför tomgången håller på som den gör. Dessutom så dör bilen direkt vid kallstart, det gjorde den inte före bytet av styrenhet. Man måste gasa lite, sen är det låg tomgång. Helt tvärtom om alltså från hur det ska vara. Vad kan felet vara? Är tomgångsventilen samma som tomgångsmotorn förresten? Och det kan väl inte vara anledningen till att miljö/lambdalampan är tänd?

Sen fick jag fram en felkod till i uttag 2 och kan inte ens hitta info om den. Den är: 3-1-3.

Hoppas någon kan hjälpa till på något sätt i.a.f....

MVH, Daniel
Japp, jag kollade två gånger!

Jag såg att i inlägget "Vår 460 startar inte heller..." nedanför så skriver trådskaparen samma felkod:

"I hål 2 fick jag två felkoder:
2-3-2 och 3-1-3."

Det nämns att det skulle vara "Kolfilterventil eller -krets".

Jag tycker faktiskt att det känns som om bilen går mycket tyngre och trögare än vanligt också. Den var jäkligt pigg för ett tag sen.

MVH, Daniel

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]