Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bmvictor
Hej!
jag undrar hur man gör för att sänka framvagnen på min 240?
har försök med nått ja köpte på biltema och med den skulle man spänna ihop fjädrarna, men det lilla hjälpte inte mycket..
har nu hört att man kan köpa nya spindlar som är "droppade"? är det något bra sätt och var kan man köpa sånna grejer? vill helst inte kapa av min fjädrar som sitter på nu, för du blev det visst så hård fjärdring?.

Finns det nån affär på internet, eller i närheten av falun i dalarna?
mycket tacksam för svar! MVH// victor
av anp
Montera sänkfjädrar ( kortare ) eller kapa befintliga fjädrar, det förstnämnda är att föredra.
Kolla med falu bildemontering om delar om du inte har någon annan biltillbehörsbutik i närheten.

Glöm ej att ställa in framvagnen efter sänkningen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
För att sänka bilen behöver du antingen köpa dig en sänksats eller kapa de befintliga.
De spindlar du tog upp har inte med själva sänkningen i sig att göra.
Biltemas detaljer som man kan spänna ihop fjädern med är INTE att rekommendera.
av Molle
Som sagt, sänkfjädrar är det bästa.

Hilmer: Om vi bortser från Biltema-skit, finns det några andra sådana man spänner fjädrarna som verkligen funkar? Har länge vart nyfiken på det.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Molle skrev: Hilmer: Om vi bortser från Biltema-skit, finns det några andra sådana man spänner fjädrarna som verkligen funkar? Har länge vart nyfiken på det.
Fjädern lär röra på sig en del trots att man dragit ihop fjädrarna med dessa spännare, i just detta läge kan det inträffa att fjäderna "klips av" vid t ex en kraftig fjäderrörelse eller av utmattning.
Dessutom lär bilprovningen få hispan om dom får se en sådan montering.
Så det är som sagt inte att rekommendera alls.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]