Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lysdioden
I höstas så startade inte bilen och då kollade jag stiften och dom var jätte sotiga, när jag bytte dom funkade den hur bra som helst. nu den senaste månaden har bilen tappat mycket kraft och nu i går så startade den inte igen och då var stiften lika sotiga som förra gången. och kan inte komma på vad det kan vara för fel. kan det var nåt men att jag har sportluft fileter på? Lite info om bilen är att katten gick sönder i somras och delar från den kommer ut i bland, kan det vara nått kvar i avgassystemet som täpper till och att det blir nå konstigt där?
av Rådlös
Din bil har ju ett klart fel. Om katalysatorn är trasig, så blir det ju ingen rätt blandning på luft och bränsle. Det sänder fel signaler till styrdatorn. Och "sportfilter" är väl knappast optimalt på en bil med datorstyrd insprutning. Du skall ha en fungerande luftförvärmning. Det är din bil byggd för.
Vilken årsmodell är det? Hur mycket bränsle drar den? Vad säger SvB om CO-värdet?
av lysdioden
Det är en 88. den drar lika som förut under en liter på långkörning och då ligger jag på lite mera runt 110-120km/h. har inte besiktat den än efer den blev så hära. men man behöver väll inte ha en fungeraden cat på 88?
av Henke3
Du borde ta ner katten och få ut resterna som troligtvis ligger i vägen för
avgaserna. Katten behöver inte funka men sätt tillbaka den tom,
Lambdasonden sitter före katten så den påverkas inte av om katten funkar eller ej.
Förvärmning är bra att ha på vintern, påverkar dock inte kallstart.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]