Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av n_hakan
Hej!

Min sambos mormor ska sälja sin Volvo 264gl automat årsmodell 75, ca:20000mil, i trafik, hon är ENDA ägaren. Bilen går bra förutom att lacken är lite sliten och "automatiska kopplingen" (vet inte vad det kallas då automatlåda) beter sig konstigt då kallt. Det är som att den frikopplar lite när som helst för att sedan dra iväg igen. Detta sker mest då bilen stått oanvänd och blir lite bättre vid körning.

Min första fråga är varför "frikopplar" bilen på detta sätt?

Min andra fråga är vad kan hon begära för bilen?? jag har verkligen ingen aning för finns inga för försäljning att jämföra med. Det är iallafall en extremt ovanlig bil i trafik dessutom.

Hoppas ni experter kan ge mig råd.

Tack på förhand vänliga hälsningar Håkan.
av Steffo B
Hej! Någon expert är jag ju inte, men vi kanske får fart på expertisen om jag gissar lite:

Har du kollat oljenivån i automatlådan? Finns en sticka som du kommer åt via motorrummet. Finns beskrivet i instruktionsboken hur man gör, bilen ska gå på tomgång osv. Om nivån är för låg så driver den dåligt eller inte alls. När bilen kallstartas så är oljan i lådan litet segare, mer trögflytande, så det låter rimligt att problemen skulle vara större då. Oljan ska också bytas i bland.

Värdering är svårt utan att ha sett bilen. Rätt köpare skulle kanske ge mellan 10 och 15 tusen om jag ska gissa. Det är ju första årsmodellen och borde smälla ganska högt bland samlare. Det beror mycket på hur motorn mår efter 20 000 mil, det är inte långt för en Volvo, men för en PRV-motor (Volvo gjorde denna V6:a i samarbete med Peugeot och Renault) så kan det vara det om den inte skötts på rätt sätt. De är kinkiga med olje-byten mm.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]