Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anp
Sökte lite grann, men fann inget om 240 och konvertering...

Jag kör sedan 6 månader tillbaka på enbart E85 i min Volvo.
Konverteringen gjordes genom att plocka ur förgasarnålen och slipa den i etapper, samt justera höjden på munstycket tills att motorn gick rent och bra.
Tändningen höjdes något också, varmare tändstift och vintertermostat monterades då motorn gick kallare på E85.

Körde så tills kylan kom, då sökte jag efter möjlighet att förvärma bränsle/luft innan förgasaren för att förbättra gången något.

Bränslet förvärms genom att bränsleslangen förlängdes efter pumpen, och lades i 2 slingor ovanpå övre kylslangen och insuget, och fästes med buntband.

Luften förvärms genom att jag spärrat spjället i luftburken, så att mer luft tas via slangen från avgasgrenröret.

Kallstarterna har lösts genom dels motorvärmare ( används vintertid alltid i alla fall ) och dels med en primer till en snöskoter.
En bensindunk har placerats i högra reservhjulsbaljan bak, där 2 slangar dragits genom borrade hål i locket till denna.

Den ena slangen avluftar dunken, och löper ut genom gummit i botten på reservhjulsbaljan, den andra är dragen fram till primern monterad strax under den vanliga choken, och vidare till ett borrat hål i plastkåpan som ansluter till förgasaren från luftfiltret.

Vid kallstart pumpas bensin in i förgasaren så att motorn startar, sedan går den direkt på E85 bränslet.

Utöver bensindunken som fanns sedan tidigare, har jag lagt ut max ca, 500 kronor på konverteringen.

Bränsleförbrukningen har ökat från ca, 1 liter per mil på BF95 till ca, 1,15 -1,2 liter per mil på E85.

Bilder på installationen finns här: http://www.motorforum.nu/forum/showthread.php?t=2236
av Ebbe
Trevlig konvertering!
Kör min bil (saab :oops: ) på 40% E85 utan konvertering.
Har du tittat på http://www.etanol.nu?
Ebbe
av anp
Ebbe skrev:Trevlig konvertering!
Kör min bil (saab :oops: ) på 40% E85 utan konvertering.
Har du tittat på http://www.etanol.nu?
Ebbe
Tackar, hoppas det kan hjälpa/inspirera någon.
Jodå, jag är reggad även där.
av anp
Vilken är den varmaste termostaten som går att uppbringa till B230A motorn? 92°?
av Ebbe
Har inte sett nån varmare än 92grader till nån bil överhuvudtaget!
Man kunde ju tänka sig en stor magnetventil i övre kylarslangen med termostatet borttaget. Sen styr man ventilen med en tempgivare som är ställbar. Men då får man bara öppet/stängt och inte den "snygga" regleringen termostatet åstadkommer.
Ebbe
av anp
Har för mig att jag sett någon 94/96° termostat en gång i tiden, ska dock inte svära på det.
av anp
Fortsätter i en befintlíg tråd...

Då motorn går en aningens svalt vintertid trots täckt kylare och vintertermostat ( 92°) funderar jag på elfläkt istället för original slirfläkt.

Har en komplett kylare och elfläkt med tillhörande givare & kablage, från en 440GLT liggandes.
Efter lite grovt måttande igår kväll, verkar det som om det är möjligt att ersätta original kylare med den nya.

Någon som kan säga bu eller bä om detta försök, eller om det bara är att ge upp på en gång?

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]