- tor 15 dec 2005, 14:26
#23593
Sökte lite grann, men fann inget om 240 och konvertering...
Jag kör sedan 6 månader tillbaka på enbart E85 i min Volvo.
Konverteringen gjordes genom att plocka ur förgasarnålen och slipa den i etapper, samt justera höjden på munstycket tills att motorn gick rent och bra.
Tändningen höjdes något också, varmare tändstift och vintertermostat monterades då motorn gick kallare på E85.
Körde så tills kylan kom, då sökte jag efter möjlighet att förvärma bränsle/luft innan förgasaren för att förbättra gången något.
Bränslet förvärms genom att bränsleslangen förlängdes efter pumpen, och lades i 2 slingor ovanpå övre kylslangen och insuget, och fästes med buntband.
Luften förvärms genom att jag spärrat spjället i luftburken, så att mer luft tas via slangen från avgasgrenröret.
Kallstarterna har lösts genom dels motorvärmare ( används vintertid alltid i alla fall ) och dels med en primer till en snöskoter.
En bensindunk har placerats i högra reservhjulsbaljan bak, där 2 slangar dragits genom borrade hål i locket till denna.
Den ena slangen avluftar dunken, och löper ut genom gummit i botten på reservhjulsbaljan, den andra är dragen fram till primern monterad strax under den vanliga choken, och vidare till ett borrat hål i plastkåpan som ansluter till förgasaren från luftfiltret.
Vid kallstart pumpas bensin in i förgasaren så att motorn startar, sedan går den direkt på E85 bränslet.
Utöver bensindunken som fanns sedan tidigare, har jag lagt ut max ca, 500 kronor på konverteringen.
Bränsleförbrukningen har ökat från ca, 1 liter per mil på BF95 till ca, 1,15 -1,2 liter per mil på E85.
Bilder på installationen finns här: http://www.motorforum.nu/forum/showthread.php?t=2236
Jag kör sedan 6 månader tillbaka på enbart E85 i min Volvo.
Konverteringen gjordes genom att plocka ur förgasarnålen och slipa den i etapper, samt justera höjden på munstycket tills att motorn gick rent och bra.
Tändningen höjdes något också, varmare tändstift och vintertermostat monterades då motorn gick kallare på E85.
Körde så tills kylan kom, då sökte jag efter möjlighet att förvärma bränsle/luft innan förgasaren för att förbättra gången något.
Bränslet förvärms genom att bränsleslangen förlängdes efter pumpen, och lades i 2 slingor ovanpå övre kylslangen och insuget, och fästes med buntband.
Luften förvärms genom att jag spärrat spjället i luftburken, så att mer luft tas via slangen från avgasgrenröret.
Kallstarterna har lösts genom dels motorvärmare ( används vintertid alltid i alla fall ) och dels med en primer till en snöskoter.
En bensindunk har placerats i högra reservhjulsbaljan bak, där 2 slangar dragits genom borrade hål i locket till denna.
Den ena slangen avluftar dunken, och löper ut genom gummit i botten på reservhjulsbaljan, den andra är dragen fram till primern monterad strax under den vanliga choken, och vidare till ett borrat hål i plastkåpan som ansluter till förgasaren från luftfiltret.
Vid kallstart pumpas bensin in i förgasaren så att motorn startar, sedan går den direkt på E85 bränslet.
Utöver bensindunken som fanns sedan tidigare, har jag lagt ut max ca, 500 kronor på konverteringen.
Bränsleförbrukningen har ökat från ca, 1 liter per mil på BF95 till ca, 1,15 -1,2 liter per mil på E85.
Bilder på installationen finns här: http://www.motorforum.nu/forum/showthread.php?t=2236
Volvo 240 Etanol edition