- sön 27 dec 2009, 16:16
#358067
Hej igen alla volvovänner..
Jag vet inte om jag skulle lägga in den här frågan på min tidigare post som uppföljning
till "vågar jag åka 25mil med en volvo 240-89". Har jag gjort fel så kanske moderator
ursäktar mig och lägger den under rätt tråd.
- Tackar det vänligaste:-)
Hur som helst, nu till frågan!
Jag bytte nu min termostat till volvon inför stundade resa i veckan och när jag efteråt
körde iväg så steg nålen på mätaren upp nästan till röda fältet. Jisses, är det normalt...?
Jag blev skitorolig och trodde motorn skulle börja koka och blåste iväg till närmsta mack,
men sedan så stabiliserade den sig och nålen skönk till strax ovanför halva tempfältet.
Den tidigare termostaten jag hade visade nålen bara lite över botten kanske 20% av fältet...
Skillnaden blev en jättevärme i kupen och det jag undrar över är om det är normalt att
nålen ska stå högt på mätaren, typ över hälften eller är det ett tecken på att jag kanske
moterat termostaten fel alt. att det är något annat tokigt. Nu undrar jag naturligtvis
också då hur det blir om jag drar iväg med bilen och ligger runt 110km/t i flera timmar
om nålen bara på den korta sträckan jag nu åkte steg upp över halva fältet.
- Jag vet inte det kanske bara jag som är nojig, men ni kan säkert ge mig förklaring/ råd
om detta...
/mvh, Nicke "ispropp"
Jag vet inte om jag skulle lägga in den här frågan på min tidigare post som uppföljning
till "vågar jag åka 25mil med en volvo 240-89". Har jag gjort fel så kanske moderator
ursäktar mig och lägger den under rätt tråd.
- Tackar det vänligaste:-)
Hur som helst, nu till frågan!
Jag bytte nu min termostat till volvon inför stundade resa i veckan och när jag efteråt
körde iväg så steg nålen på mätaren upp nästan till röda fältet. Jisses, är det normalt...?
Jag blev skitorolig och trodde motorn skulle börja koka och blåste iväg till närmsta mack,
men sedan så stabiliserade den sig och nålen skönk till strax ovanför halva tempfältet.
Den tidigare termostaten jag hade visade nålen bara lite över botten kanske 20% av fältet...
Skillnaden blev en jättevärme i kupen och det jag undrar över är om det är normalt att
nålen ska stå högt på mätaren, typ över hälften eller är det ett tecken på att jag kanske
moterat termostaten fel alt. att det är något annat tokigt. Nu undrar jag naturligtvis
också då hur det blir om jag drar iväg med bilen och ligger runt 110km/t i flera timmar
om nålen bara på den korta sträckan jag nu åkte steg upp över halva fältet.
- Jag vet inte det kanske bara jag som är nojig, men ni kan säkert ge mig förklaring/ råd
om detta...
/mvh, Nicke "ispropp"
