Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Ja som sagt bilen var på gränsen till att börja koka idag. lät den gå på tomgång för att få upp lite värme innan jag åkte iväg, stod så 5-10 min max. såg då att motortempen gick upp till hälften av mätarn, ovanligt snabbt!
Körde iväg och 5 min senare blev jag tvungen att stanna för det var på gränsen till kok.

innan det blev kallt tömde jag kylsystemet och blandade ut rätt mängd glykol, så "vattnet" har inte frusit.
När jag slog av motorn och tändning hörde jag hur nåt surra från motorrummet. öppnade och kolla.Under bromsvätske kärlet sitter det en liten motor och det var den som lät. Såg att det gick en smal kylarslang från Övre kylarslangen ner dit. Normalt att den låter och vad har den motorn för funktion?

Kan det vara termostaten som är slut?

Hoppas på hjälp :)
av N0RBERG
Under bromsvätskekärlet sitter väl hydralpumpen till bromssystemet har jag för mig.

Är du säker på att motorn verkligen blir överhettad, tänkte så det inte är någon tempgivare som spökar ?!
Kolla även att locket till expanskärlet är väl slutet och att packningen är i bra skick, eftersom kylsystemet är slutet och jobbar med övertryck får det inte finnas läckage. Antar att du redan kollat att den inte läcker kylarvätska?

Termostaten är ju enkel och billig att byta, så det kan man ju testa om man vill. Men oftast får man väl motsatt problem vid defekt termostat, dvs att man har svårt att komma upp i temp?! Eller är jag ute och cyklar nu? :P

Hoppas någon som haft liknande problem kan hjälpa dig. Har aldrig drabbats av detta.
Användarvisningsbild
av vetten
Det är en elektrisk cirkulationspump för kylvattnet, verkar sitta på dom flesta av 400-serien men är väl egentligen till för att kyla turbon efter avstängning av motorn på bilar med turbo. På min 480turbo brukar den gå mellan 1 till 5 min. efter att motorn stängts av, men på 440:n som ej har turbo så har jag bara hört att den gått en gång efter avstängning men då va motorn riktigt varm efter hård långkörning på sommaren.

Det kan ifs. vara termostaten som är slut eller så hade du för lite glykol i och fick en ispropp i kylsystemet. Håll koll på vattennivån nu eftersom den "kokat" så att det inte försvinner vatten för då kan du fått problem med toppen ?:-/ Det kan ju vara tempgivaren till kylfläkten som krånglar också, kan bero på att den är trasig eller så att det är oxid på kontaktstyckena.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Nu Funkar allt som det ska igen, fläktar snurrar och jag får värme i bilen igen. Ser ut att läcka vid termostaten så den kommer bytas. Tack för hjälpen (:
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Tjo alla glada:) Var så här att jag demontera termostaten för att inte köpa en i onödan, och kokade den. Den öppnade sig precis som den ska strax innan kokpunkten. Körde en sväng till, mätarn för värme började närma sig rött, jag bromsar in och då går den till mitten igen.
Nån som har nån idé vad som spökar?
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Ah jag har vänt den åt rätt håll. :lol:

Idag rann i princip all kylarvätska ur och det började ryka. Det är från övre kylarslangen, där man nyper ihop den på Termostathuset. Kan ha läckt lite tidigare, men nu flöda det ur. Kan det vara problemet på allt?

Har iaf vart på skroten och fixat tempgivare,termostat, och cirkulationspumpen för kylarvattnet för ringa kostnaden av 0 kr 8) .

Och undrar hur många tempgivare det finns?

tack för svar :)
Användarvisningsbild
av vetten
Tja? OXID eller nått i någon kontakt kanske :roll: Vanligt PÅ VÅRA BILAR :cry: Tyvärr :-O)
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Har kollat i princip alla kontakter jag hittat, inge oxid faktiskt :???:
böt övre kylarslangen och allt är tätt, hjälpte inte. Blir fortfarande upp mot kokpunkten vid körning!! när ja stannar surrar cirkulationspumpen , bara när motorn närmat sig kokpunkt, slangarna från pumpen är kalla, lika så slangarna som går in i värmepaket från motorn, alltså kommer inge vatten fram. Kan ju va så att termostaten inte öppnar,Har inte provat bytt termostaten än, det blir senare idag.

Hmm, vad är felet?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]