Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ebbe
Hej!
Håller på med en 245:a - 88, med en 230F motor. Har bytt topp eftersom den gammla hade korroderat från vattenkanalen in i ettans cylinder.
När jag startar den kall är det som om den tänder alldeles för tidigt och det blir nästan stopp innan startmotorn orkar dra runt motorn igen.
(Så var den även innan topp-bytet!)
Kammen står rätt och eftersom det är tändlägesgivare på svepet kan jag inte göra något åt tändpunkten!
Dessutom rycker den vid acceleration och vid >4000rpm är den alldeles kass! Rycker som f..n och har inte mycket ork.
På jämn gas kan man känna lite av ryckningarna.
Nån som har råkat ut för detta och har några ideer?
MVH
Ebbe
av Ebbe
Har hittat felet! Det var ett ordentligt överslag från tändspolen till jord!
Hela problematiken med ryckig gång samt konstigheter vid start försvann efter en ordentlig rengöring av spolen! :D
Men nu har ljusrelät brunnit ihop! :( Får se om jag kan hitta anledningen till detta också!
Nån som vet om relät från en -84 passar till en -88?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Byte kylvätska varannat år är bra! :) Glykolen tappar sitt rostkydd efter ett tag...

Relät passar.
av Ebbe
Nu funkar lyset igen! Tendenserna till ryckig gång finns fortfarande ibland, även att motorn liksom stannar till vid starförsök innan starmotorn orkar dra den runt igen. Jag som trodde felet var löst (överslaget vid tändspolen) Batteriet är nytt.
Måste altså fråga igen om någon har haft liknande problem?
Ebbe
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Ebbe skrev:Nu funkar lyset igen! Tendenserna till ryckig gång finns fortfarande ibland, även att motorn liksom stannar till vid starförsök innan starmotorn orkar dra den runt igen. Jag som trodde felet var löst (överslaget vid tändspolen) Batteriet är nytt.
Måste altså fråga igen om någon har haft liknande problem?
Ebbe
Jag tror att du kan ställa tändningen ändå.
Har du fördelaren på bak-kant så är det 2 insexar tror jag.
Du kan vrida hela 'dosan' några grader.
Vrid i kammens rotationsriktning.

Ryckiga gången, ta av och sätt tillbaka lite relevanta kabel skor-kontakter.

Lyset, kolla så att du har ett 250W:s relä om du har kraftigare lampor än 55W

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]