Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo77
Hej.
Jag har volvo 244-887 Gl automat från 1988. Den har en husvagnsväxel som sitter som en knapp på växelspaken, den gör så att högsta växeln inte läggs i utan att den går på en lägre för att dra husvagn. Husvagnsväxeln har fastnat i, tror det är glapp för ibland hoppar rätt växel i och ibland släcks även lampan som indikerar att husvagnsläget är i. Någon som känner igen problemet om det kan ligga i själva spaken som tex något glapp i knappen eller om det är fel i växlarna i sej. Mvh Micke
Husvagnsväxel?
Är bara att du kan koppla ur fjärde steget på lådan elektriskt, inte nån speciell husvagnsväxel.

Det som oftast brukar strula är Relät, sitter innanför mittkonsollen på höger sida. Och annars brukar kablaget mellan knapp och relä kunna bli dåligt.
Jo precis. Det är att koppla ur 4:ans växel elektroniskt. Har bara hört att det är just när man kör husvagn, släp mm den kan vara användbar. Tack för tipsen. Ska kolla det. Mvh Micke
av m2c
Fick samma på min 740, antingen så har sladden pajjat till spaken. Den är tydligen lite klen. Eller så har reläet blivit dåligt.

Ville inte kosta på ett nytt relä då det var ganska dyrt, så jag tog lös det gamla, tog bort höljet och körde brytaren i det manuellt för att mäta mig fram till vilka stift som började leda när rälet var aktiverat.

Sen satte jag en liten sladd med flatstift i bägge ändarna mellan de två stiften i hållaren för relät.
Funkar finfint. Om jag någon gång ska dra tungt så drar jag bara ur min bygel.

Fick först tipset att slå i en liten kil i relät så det alltid skulle vara på, men det fungerade inget bra för mig. Kilen vibrerade ur hela tiden.
Det där har hänt mig 2 ggr på min 240 -88, och båda gångerna så har det varit säkringen så har gått, kan ju vara bra att börja kolla det om du inte gjort det innan du börjar med relä och kablage.
Hej igen. Är det någon som vet var relät sitter och hur man kommer åt det, om det finns nya att köpa, vad de kostar mm. All info om hur man byter det mm är tacksamt. Tack för hjälpen i förväg.
Mvh Micke
Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

Liten avvikelse från ämnet: Är det någon som kan förklara varför Volvo valt att ha fjärde växeln spärrad elektrisk när tvåan och trean spärras med spakrörelse. Det normala är ju att alla spärrlägen ligger i spakrörelsen.
av Udenius
Elektronisk överväxel är ganska vanligt på jappsar med automat, liksom flera andra. Nu har jag aldrig haft en automatlåda i volvo, men jag trodde att elektronisk överväxel / over drive var samma sak som lockup. Dvs. ingen extra utväxling utan lite trixande med momentomvandlaren. De manuella lägen låser lådan i en specifik växel eller lägre.
Om vi pratar om en AW71L alltså ...

// A
Udenius skrev:Nu har jag aldrig haft en automatlåda i volvo, men jag trodde att elektronisk överväxel / over drive var samma sak som lockup. Dvs. ingen extra utväxling utan lite trixande med momentomvandlaren. De manuella lägen låser lådan i en specifik växel eller lägre.
Om vi pratar om en AW71L alltså ...

// A
Beror på hur du menar. Så här är det om jag förstått rätt.
Fjärde växeln på aw71l går i redan i 50 km/h vid lätt gasfot. Det är alltså den växeln som man kopplar bort elektroniskt med husvagnsknappen. Den har hög utväxling, och är alltså en överväxel (högre än femman på manuella till och med). Dvs toppfarten torde nås på trean som har utväxling 1,0. Så vill man nå toppfarten och ha bra acc för omkörning, så tänder man husvagnsknappen.

Lockup sker sen vid ganska exakt 90 km/h (husvagnsknappen släckt), och blir då nästan som en 5:e växel, det känns som en ny växel går i när den slår till, men jag antar att det är samma utväxling som fyran, men utan momentförlust. Och räknar man med momentförlusten så kanske toppfart ändå nås med fyran med lockup trots allt, inte minst om det är en trimmad turbo. Med aw71l så kan det också vara så att förbrukningen är lägre i 95 km/h än 85 km/h.

Med lockup inkopplad så märker jag att det blir bättre driv i bilen, den svarar duktig på gas. Min 940 har förvisso 0,8 i turbon.

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]