Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dalamasen
Hej!

Förutom problemet med det brummande ljudet vid 50 och 90 km/timme efter min långkörning med volvon, så ligger bakbromsarna på när jag kör. I låga hastigheter märks det tydligt då bilen vill sakta in fort då jag släpper på gasen. Men vid höga hastigheter märks bara lite skillnad. Man hör att de verkligen ligger på vid låga hastigheter. Problemet kan ha avtagit ytterst lite ju mer jag kör men det är svårt att säga.

Vad kan jag göra? Imon har jag tid i verkstaden då jag kan lyfta upp bilen. Jag ska ta av däcken och göra rent samt kolla så allt står rätt till. Är det någon kunnig där ute som varit med om samma problem eller vet hur man kan lösa detta? Ska väl tillägga att bromssystemet bak inte är det nyaste, men har fungerat väldigt bra tills nu efter min långkörning.

Tacksam för svar. En nybörjare när det gäller att meka med volvos, men jag blir bättre och bättre tack vare detta forumet :D
Det är naturligtvis svårt att så här på fjärrkontakt säga vad det är för fel på dina bromsar, men jag kan berätta att jag hade en bil där bromsarna låg på hela tiden (nästan). Det var helt enkelt rostflagor i bromsoken. Dom lade sig i kolvarna så att dom inte kunde gå i retur när man hade bromsat.
För att åtgärda detta krävs att du lossar oken och tar isär dom och gör rent. Sedan kommer proceduren med återmontering och luftning, som kan kräva att man är två man. Om detta är okända nyheter för dig, så bör du först skaffa en handbok, eller be en "erfaren" bekant att hjälpa dig. Nästa steg är att vända sig till en verkstad.

En liten beskrivning av vad som händer när man bromsar: Du trycker på pedalen och bromsolja pressar på kolvar i bromsoket. Kolvarna trycker på bromsbeläggen, som i sin tur klämmer åt om bromsskivorna.
När du släpper pedalen finns det egentligen ingen inbyggd mekanisk funktion som drar tillbaka kolvarna, utan det är på något sätt en dynamisk kraft tillsammans med bromsskivan som tvingar beläggen och kolvarna att "studsa" utåt igen. Man kan naturligtvis se ett mikroskopiskt slitage av beläggen också så att det blir mellanrum till bromsskivan igen.
Om min hypotes stämmer och du alltså har rostflagor och skräp i bromsoljan, så hindrar det kolvarna från att röra sig den lilla hundradels millimeter inne i oken. Och bromsarna ligger på hela tiden.
Först vill jag börja med att tacka för svaren jag fått hittils. Det betyder mycket för mig när ni delar med er av era volvo kunskaper till mig. :wink:

Nu har jag undersökt saken ytterliggare och funnit något. På ena bakdäcket (det högra) så har ett av bromsbeläggen (det högra på sidan av bromsskivan) helt slittits ner helt, så att bara stålbrickan ligger på bromsskivan vilket gör att bilen gnisslar och bromsar in vid låga hastigheter. Kolven har alltså tryckt så pass att bromsbelägget helt nöts ner. Det saknades även en lås-sprint med fjäder där. Varför vet jag fortfarande inte men det kan ju vara som ni skrivit innan. Iallafall så måste något göras. Dels så lär jag ta och göra rent allt, sätta dit nya belägg och lista ut varför det trycker på just där.

Räcker det tror ni med att bara byta ut allt vid bromssystemet där bak? Dvs nya bromsbelägg, fjädrar och sprintar samt rengöring och luftning av bromsvätskan?

Mats.
Att kolla bromsbelägg fram är ju inte svårt, så gör det också, och byt om det behövs.

Allmänt råd till den som är lite obekant med detta: Tag för vana att alltid kolla bromsbeläggens tjocklek när ni byter mellan sommar och vinterdäck. Och detta gör ni ju två gånger om året. Det går förhållandevis lätt att se utan att demontera för mycket. Vanligvis räcker det med bara hjulet. Volvo (och säkert flera) har ju sådan typ av belägg som är "två klossar" på ett belägg, med ett spår i mitten. När det är slitet ner till spårets djup kan man börja funder på ett byte inom framtiden. Och speciellt om dom är olika mycket slitna.
av Udenius
Uppträder ju tyvärr rätt ofta på bilar med skivor bak. Vanligtvis rör dessa sig inte mycket och när man väl bromsar till så de går ut så vill de inte tillbaks. Kanske är dammskydden härjade av åren, kanske saknas de helt ...

Hur som, en redig motionering av fastsittande kolv brukar lösa det mesta. Vill man göra det ordentligt så plockar man naturligtvis ner allt som föreslagits, men lat som jag är så skulle jag börjat med att motionera kolven som sitter fast.

Lycka till!

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]