Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har haft det trassligt med min 244 GL 1989; b230f.

Jetronic säger: 2-3-2 Bränslesystemet kompenserar för rik eller mager blandning
EZ116K säger: 2-1-4 Hastighetssignal fattas eller är felaktig

Motorn är konstant svag och toppfarten i uppförsbackar är ca 100 km/h.

Redan bytt: bränslefilter, lock & rotor, tändkablar, luftmassemätare, tändstift, tomgångsregulator, gasspjällskontakt.
Har testat med startgas = inget läckage. Luftfiltret är prima.

Vad gör jag? Imorgon byter jag kamrem, för att se om den möjligen kuggat över, men det låter knappast som en lösning på ovanstående felkoder.

Hjälp!
EZ-koden skulle ja kunna tänka mig har att göra med givaren som sitter och läser av motorns rotation. Den sitter vid skarven mellan motorblocket och sprängkåpan, på ovansidan. MEN ja ä inte säker på om de sitter någon sådan på en F, de satt en sån en en K-motor ja demonterade i alla fall.

Angående jetronic koden så tror ja de har nåt med soppapumpen eller liknande att göra. Känns som att den inte har den rätta kapaciteteten kanske... Eller så kanske de är att returventilen kärvar eller är utsliten så bränsltrycket är fel. Du kan ju köra en testrunda och sedan kolla färgen på stiften så vet du om den går snålt eller tunt...
214 är impulsgivaren på svänghjulet, japp. Varvtal, inte hastighet... Men utan den skulle motorn inte starta alls, så det är inte orsak till att den är slö.

232 är lambdareglering på tomgång. Oftast orsakad av tjuvluft, och det behöver inte vara ett stort läckage. Men den ger inte heller något direkt svar på varför den är slö... Är det den enda koden som kommer?
Ja, det är dom koderna som jag har fått.

Är du helt säker på att 2-3-2 är vad du säger?

I Haynes står det "Bränslesystemet kompenserar för rik eller mager blandning" (2.4 och 3.1 Jetronic)?

Men det kanske har att göra med vilken version av LH-jetronic man har? Jag kanske har 2.0 då?
Samma sak sagt med olika ord... Systemet anpassar sig till små förändringar som blir när motorn åldras. Det bygger på lite sot runt gasspjället som minskar luftmängden på tomgång, eller så får du ett litet läckage som ökar den i stället, bränsletrycket kanske sjunker lite. Den adaptiva* lambdaregleringen anpassar sig, men inom vissa gränser. Blir det för mycket säger den ifrån genom att sätta felkod, i ditt fall 232.
231 är samma sak, men på dellast i stället för tomgång.

*)jfr. engelska Adapt = Anpassa
OK, tack för svaren! Jag tänkte byta ut tryckregulatorn idag, och drog ut säkringarna (4 och 6) till pumparna, för att avlasta bränsletrycket. Men bilen slutar inte att gå.

Man hör matarpumpen gå, med samtliga säkringar på förarsidan uttagna! Men var fasen får den elen ifrån då? Kanske ett elfel som spökar?
Efter ett tags letande fick jag tag i ett elschema på nätet, och har förstått att huvudpumpen inte säkras i varken 4an eller 6an, utan av 25 amperesäkringen som finns i motorrummet. Båda pumparna låter iaf, när man kör dom, så nästa steg blir att byta ut den där tryckregulatorn, ska bara fixa en ny o-ring till den "nygamla". Lika bra att testa om pumparna matar ca 1 liter på 30 sekunder när jag ändå håller på.. Pumparna drar ca 3 ampere vardera, och det verkar väl ok.
Tryckregulatorn utbytt, ingen skillnad. Pumparna matar soppa utav h-e, en liter på 10-15 sekunder.

Bilen är orkeslös.

Nu återstår bara: kuggad kamrem, taskig lambdasond eller styrenhet.
Om inte den slirar på kopplingen hela tiden, men hur vet jag det i så fall?
Om den slirar på kopplingen märker du ju det att motorn varvar, men farten ökar inte. I alla fall inte direkt. Det kan ta en "lång" stund innan du får en fart som motsvarar ditt gaspådrag. I många fall kan det lukta bränt också.

Kamremmen kan du lätt kolla med märkningarna på hjulen och remmen. Det är som att läsa av en linjal, ungefär.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]