Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Är en stolt ägare till en 245 från 87 med f motor. :D
Efter en väldigt lång bilfärd har det uppstått ett brummande ljud när jag gasar vid hastigheterna 50- och 90 km/t. Oftast är det med växlarna 3 och 5. Men om jag kör på 3án i 50 och gasar upp till 60-70 på 3án slutar det låta. Det samma gäller när jag kör på 5án i 90 och gasar upp till 100-110 km/t. Då slutar det också att låta. Det slutar även låta då jag släååer på gasen. Det känns även vissa vibrationer när det brummande ljudet uppstår. :???:

Är det växellådan som är dålig,bakaxeln, avgassystemet eller något annat och vad kan jag som hoppy mekare göra för att själv fixa problemet? ??:-/ Det känns mer som att det har med kraftöverföringen att göra.

Väldigt tacksam för svar. Mats
Nu har jag hittat något som kan med största sannolikhet orsaka det konstiga ljudet. När jag lyfte upp bilen idag på verkstaden såg jag att sista axeln på kardanaxeln längst bak glappar. Det har spruckit i en led där.

Visst lär det vara felet som orsakar ljudet och är det svårt att byta denna sista bit på kardanaxeln själv?
det är det, eftersom den inte ska vara sprucken eller glappa.

Det är skitlätt att byta hela kardanaxeln, tre bultar vid växellådan, fyra vid bakaxeln, sen fyra vid balken som håller i kardanet, annars skruvar du loss den på bakaxeln och drar ut från lagret och gummadamasken sitter, så slipper du lossa på balken.

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]