- ons 04 nov 2009, 14:08
#338019
Det klassiska ånglåset, som jag var pinasamt drabbad av, inträffade när det var varma sommardagar. Då stannade motorn vid rödljus och kökörning. Den gick alltså inte på tomgång.
Detta beror på att värmen från motorblocket m.m. värmer upp förgasaren så mycket att någon bensin inte flyter som den skall göra genom (bredvid) flottören och munstycken. Volvo försökte åtgärda detta genom att sätta en isolerande plastpackning under förgasaren, men i mitt fall hjälpte det inte. Tydligen har man också bytt förgasartyp, men detta visste inte jag om. Bensinen var dessutom av en annan kvalitet vid den här tiden, runt 70 och 80-talet. Det var för stor spännvidd på bensinens "ångbildningsförmåga". Jag är inte säker på att jag säger rätt ord här, så den som vet bättre får rätta.
Bilen i sig var inte svårstartad under normala förhållanden. Det var bara under dessa gånger då ånglåset "slog till" Då var bilen omöjlig att starta tills motorn hade fått kallna i några minuter. Med öppet gasspjläll och fart var det naturligtvis inga problem. Det kom när man stannade för t.ex. rödljus eller kö. Att jag hade automatlåda på den bilen gjorde ju inte saken roligare. Hade det varit en manuell låda hade man ju lätt kunnat rulla åt sidan med startmotorn. Nu stog man där mitt i körbanan och kom ingenstans till dom bakomvarandes stora vrede och sin egen panikartade förtvivlan.
Dagens bilar har insprutning med högt tryck i bränslesystemet, så där torde ånglås vara mycket sällsynt. Dessutom har bensinen en annan "användarvänligare" kvalitet i dag.
Om din bil krånglar i dagens datum, så har jag svårt att se att det skulle vara ånglås. Det beror i så fall på en lång rad av invecklade och oförklarliga omständigheter.