Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BCRI
#334471
Jag har inte märkt att det försvinner några mängder med vatten men när bilen, en 245 -75a B21, är kall och man lyfter på expantionskärlets lock så sipprar det ut lite vatten från där toppen, blocket och vattenpumpen möts.
Man ser det om man står på höger sida om bilen där grenröret sitter. Hoppas ni förstår.
Är det någon som varit med om det förut?
Tror ni det är illa eller kan man prova någon slags kylarcement eller vad?
Jag gillar inte cement men det är ju inte så att det inte går att använda bilen för den går kalas och då känns det överkurs att riva motorn för att kolla.
Om man häller i cement kan man få bort resterna smidigt då?
Har sett något som heter BarsLeaks eller så och det kan man använda som förebyggande och för att hålla nere tempen på motorer som går hårt och varmt. Stämmer detta?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#334481
Sitter en gummiring som tätar mellan toppen och vattenpumpen. När den blir gammal så tätar den inte riktigt optimalt. Var likadant på en motorn ja hade, de var lite fuktigt där hela tiden.

Vet inte om dedär med cement, men ja skulle plocka av toppen och byta ringen för o va på säkra sidan. Ja brukar ha på flänstätning på samma gång så blir de idiotsäkert ;)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#334510
Varför ska du ha av toppen, det räcker ju med vattenpumpen...
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#334539
Sparkz skrev:Varför ska du ha av toppen, det räcker ju med vattenpumpen...
går de ? :shock: De är ju "toppen som pressar mot pumpen". Då måste man väl pressa dit den igen på nå sätt...
Användarvisningsbild
av Sparkz
#334564
Ja, man får pressa upp pumpen mot toppen, det går bra med en kofot mot generator/servopump vilket som nu sitter där nere. Två av hålen i pumpen är avlånga, där skruvar man fast den först lite löst, pressar upp, drar åt, och så i med resten av skruvarna.
av BCRI
#334769
Tack som ......
Det är sånt här man blir glad av på forum!
Det blir att byta tätning vid pumpen då.
Finns den att köpa löst eller måste man köpa en sats?
Vad är det för mått på o-ringen? Kanske kan köpa en till någe annat med rätt mått och värmesäkring.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#334949
Ta tag i fläkten och känn om pumpen glappar. Byt hela isf. Annars kan man köpa lösa packningar på Volvo, tror det finns en sats pirat också. Det är ingen o-ring, den är lite annorlunda formad, så den går inte att ta ur en o-ringssats. Sen är det en fyrkantig gummiring till vattenröret, och papperspackningen mot blocket.

Gummiringen sätter du på röret innan du sätter dit pumpen, och kladda på lite permatex så glider den i fint.

Kolla oljeläckage från kamaxeln också! Det brukar vara orsaken till att tätningen mot toppen ger sig, den är inte oljebeständig.

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]