Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av misc100
Hej!
Har en Volvo 245-81. Två månader sedan började ett missljud uppkomma från framifrån, endera mitten eller lite till höger. Det kommer oftast när bilen fått stå någon dag och man tar första turen med den. När man kommer upp i ca 30km/t så kommer ett vinande ljud som är relativt ihållande (kan försvinna en kort stund och komma tillbaka). Efter att man kört med bilen ett tag så försvinner ljudet. I början behövde man bara köra någon minut innan det försvann men nu behöver man köra strax under 10 minuter. Jag har bytt hjullager fram höger + vänster men det hjälpte inget. Vad kan det vara?

Tack för hjälpen! Börjar bli pinsamt att köra runt med en vinande 245 :)
av Dannemannen
Kan bara berätta att jag har samma "problem" med min 244DL -82 som även den slutar vina då den blivit varm. Har inte heller hittat någon källa till ljudet men är väldigt nyfiken om något svar kommer. Kan väl tillägga att ljuden som kan snappas upp från kupén lätt kan komma från andra riktningar i fordonet då kupén kan bli lite som en resonanslåda. Hade ett missljud som lät som det kom från vänster fram, men visade sig vara fästet för avgasröret rakt under mitten på bilen.

/Danne
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ändrar sig ljudet enbart efter hastigheten eller det handlar om varvtalet på motorn?
av Dannemannen
På min är det snarare beroende på hastigheten hur karaktären på ljudet är (d.v.s lite som en tyst jet-motor som ökar med hastigheten). Mina missljud är mest högljudda vid låga hastigheter och en tendens till att öka vid inbromsning.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hjullager tjuter/viner inte, och försvinner inte efter ett tag. Det skulle kunna vara stödlagret på kardan...
av Dannemannen
Ok, kan kanske vara så. Vad tror du det skulle bero på isf ? Är det ett torrt lager och/eller var sitter det ?
av Vacke
Det här låter precis som strax innan mitt kardanstödlager skar. Det var ett tjutande/vinande ljud som plötsligt försvann lika snabbt som det kom. Uppträdde gärna strax efter start. Det blev omsider värre... Ta dig en noggrann titt på lagret. Det är inte så krångligt att byta och lär väl inte kosta mycket att lämna in heller.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lagret sitter mitt på kardanaxeln, i ett gummi. Ta ner balken så kan du snurra på det och lyssna. Det är ett vanligt standardkullager, går att köpa på t ex Järnia om du mäter det eller kollar beteckningen på det. Det finns två storlekar beroende på vilken kardanaxel du har, så mät axeln om du köper lagret på Volvo. 44,nånting eller 50,8 mm.
av Dannemannen
Noterade idag att det slutar låta när jag frikopplar. Vad sjuttsingen kan det vara dårå ?
av Ebbe
Slutar det låta när du står stilla och frikopplar? I så fall är det nåt lager i växellådan som är slitet.
Ebbe
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]