Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag tänkte köpa en 245:a (5 vxl) med drag för att ha som andrabil.
Jag undrar dock vilken motor man ska ha och om det är olika bränsletörstiga?
Jag har uteslutit B230K då den rasar om kamremmen går av.
Sen undrar jag om de började rostskydda bilarna bättre vid nåt år.
Är det stor skillnad i hållbarhet eller bränsleförbrukning på 5vxl eller 4vxl med overdrive?

Kanske mycket frågor men köper man en bil för runt 10.000:- vill man ju att det sak vara lätt att hitta billiga delar då (även om det är en volvo) den inte lär hålla i evighet.

Tacksam för tips på bra modeller och årgångar och också lämpliga objekt, kanske ska någon sälja?! För info bor jag några mil norr om sthlm.

/Lars
av erikeriksson
Hej, på modeller från 87/88 är ju alla med insprutning, det är en fördel att slippa förgasarmodellerna tycker jag.

B230F modellen är väl vanligast och verkar mycket pålitlig.

Har själv inget emot automatmodellerna, de drar väl lite mer i stan men inte på landsväg om det är "lock upp" på dem, vet inte vilket år det kom men finns i alla fall från 87/88 på alla modeller. Automat modellerna är ju billigare som begagnade.

Rost bör man alltid se upp med, själv sputar jag alla mina bilar med lättflytande dinitrol, vilket håller rosten borta.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det finns bättre anledningar till att undvika K-motorn...

För en bil som bara ska gå och helst inte kosta något är E-motorn bäst. Går sällan sönder, och om den gör det brukar det inte bli så dyrt.
En F är inte så illa heller, men har lite fler "dyra" delar som kan gå sönder.

M46 (4vxl+OD) håller lite bättre, den sitter alltid ihop med E-motorn och turbon. Relä/kabelbrott/dålig kontakt kan få stopp på överväxeln men det är lätt att fixa. Det kan bli lite oljud i M47 (5vxl) ibland men det är inget jättevanligt.

Det spelar inte så stor roll vilken motor och låda du väljer, köp ingen rishög bara för att det sitter en E-motor i den.
av Larsf76
Tackar, men om man ska ha 230E med M46-låda är det bara GLT årsmodelll -85 som har den kombinationen va? För 86-88 hade väl M47 o sen försvann ju den motorn.

Den är inte törstig den motorn då?

Den enda fakta jag har att tillgå är 240sidan.com har ni nån som är bätre så är jag idel öra.
/Lars
av J00r
Alla GLT's på 80-talet har väl den kombinationen?
av Gud
På min 940 turbo -92 hade jag m46 med od. Bara som parantes.
av mlindblom
passar på att skjuta in en fråga här

hur vet man vilken typ av B23a man har?
jag har en 244 GL 82a, 4vxl med OD.
av Arne
From. 1985 kom B230 motorn, B230E hade alltid M46 låda såvida inte det var en automat. B230A hade alltid M47 så vida det inte var automat.B23 motorn fanns således bara tom. 1984 års modell.
av mr_west66
passar på att skjuta in en fråga här

hur vet man vilken typ av B23a man har?
jag har en 244 GL 82a, 4vxl med OD.
Det brukar stå på motorn, en vit lapp på kamremskåpan. tex B230F
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Arne skrev:B230E hade alltid M46 låda såvida inte det var en automat.
Fel. B230E i kombination med M46 fanns bara -85. Från 86-88 hade den M47.

/Håkan
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]