Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LUxe77
#317886
Hej
Håller på att byta topplockspackning, men jag undrar om man verkligen behöver ta loss kamdrevet?
Om ja, hur gör jag det lättast?
Har nollställt motorn och plockat bort det mesta. Är bara toppbultarna och kanske kamdrevet kvar.
Har haynes rep-bok, men jag fattar inte hur man ska göra med kamdrevet.


Hoppas någon kan upplysa mig:)

Volvo 244DL -82
B21A
Användarvisningsbild
av lilleman
#317919
LUxe77 skrev:Hej
Håller på att byta topplockspackning, men jag undrar om man verkligen behöver ta loss kamdrevet?
Om ja, hur gör jag det lättast?
Har nollställt motorn och plockat bort det mesta. Är bara toppbultarna och kanske kamdrevet kvar.
Har haynes rep-bok, men jag fattar inte hur man ska göra med kamdrevet.


Hoppas någon kan upplysa mig:)

Volvo 244DL -82
B21A
kugghjulet kan sitta kvar


mvh/Roger
Användarvisningsbild
av Hilmer
#320093
Men vad är anledningen till att du byter cylinderpackningen!?
Om motorn gått varm bör du få riktplanat toppen innan du monterar tillbaks den, och så måste både drev och kamaxeln vanligtvis demonteras.

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]