Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dalamasen
Hej.

Igår skulle jag byta hjullager fram på min Volvo 245 från 87. Jag köpte nya hjullagersatser på mekonomen och börja byta. Med hjälp av instruktioner från " Gör det själv boken" byte jag på ena sidan. Men när jag skruva på hjulet på plats så tyckte jag att det gick väldigt segt. Jag föjlde intruktionerna bra och drog åt med hjälp av rätt moment. Ska det gå segt direkt efter ett byte av hjullager i början eller gjorde jag fel?? Ska däcket snurra lika lätt i början som när jag tog av det? Eller ger det med sig efter en tid? Använde mig av ett avancerat högtempererat smörjfett från Mobil som jag fick av jobbet, men så här i efterhand kanske jag skulle ha använt ett kullagerfett från SKF. Kan det vara det fellet eller går det bra med det andra fettet?

VH Mats M
av Amarace
Beror ju på vad du menar med segt?

Jag brukar alltid dra åt tills det gör liiite tyngre, och sedan släppa lite tills det går lättare igen (men naturligtvis inte så det glappar) och sedan efterkolla efter några mils körning, har alltid fungerat bra för min del.

Fettet är ju noga att det är rätt, får inte vara för "tjockt" och inte för tunnt, så kullagerfett är ju att föredra i ett hjullager :) Bör ju vara temperaturbeständigt och långtidsfett.
Vad har fettet du använde för användningsområde? Färg på det?
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]