Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mfg
Hej!

Jag har bytt bromsbackar bak på min 460 -95. Nu fungerar inte handbromsen. Armen rör på sig, men ingen bromsverkan uppstår.

För att kunna pressa tillbaka kolven så skruvar man på en automatisk justerare. Den justerar automatiskt in varje gång man trycker på bromspedalen, om det behövs, av vad jag förstått. Det ska väl också gå att skruva in den manuellt för att få handbromsen att ta (?).

Jag har skruvat och skruvat på den här justeraren, men det händer inte så mycket. Det går tungt att skruva. Från början gick det lättare, och då rörde den sig också av sig själv när man pumpade på bromspedalen. Nu gör den inte det längre.

I Haynes står det att man ska pressa tillbaka kolven samtidigt som man skruvar på den automatiska justeraren, och inte skruva tillbaka den mer än nödvändigt. Eftersom det gick tungt så växlade jag mellan att skruva och pressa, och fick skruva ganska mycket innan kolven gick tillbaka tillräckligt. Är det någon som vet vad som händer om man inte gör som Haynes säger? Är det något som går sönder? Är det något man kan göra något åt?

Utan handbroms kommer man inte genom bilprovningen :(
När jag bytte backar så skruvade jag ur, tog tag med tång.
Bytte.
Satte dit och skruvade in tills bromsen tog, skruvade upp så däcket rörde sig.
Men det sista händer inte för dig?

Testa att röra armen manuellt med en tång?
Sedan vet jag inte vad man kan testa :S
Och nytt bromsok kostar ju endel :/
Har du justerat in skruven efter att du satt dit nya backar? Skruven ska skruvas in så långt att den nästan låser hjulet eller det ska börja gå tungt. Kolla också att handbromsarmen vid bromsoket så att det inte kärvar eller att vajertätningen är sönder så att vajern sitter fast eller går trögt.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]