Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hobbe
Tjena,

är det någon som försökt sig på att skifta låda från automat till manuell? Har tillgång till garage, pallbockar och de flesta verktyg. Hittat en perfekt bil, men har tyvärr automatlåda och det går bort. Bilen ifråga är en 440 1.8 turbo.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja det kommer ju att bli ett ganska stort jobb då du troligtvis måste lyfta ur hela motor/växellåda paketet för bästa åtkomligt, sen ska ju pedalställ och en del kringutrustning till. Varför kan du inte köra med automat, har du tänkt dej att trimma eller är det så att du inte gillar automat? Det finns ju trots allt en hel del fina exemplar till ett överkomligt pris av 400-serien kvar.
Användarvisningsbild
av Hobbe
Tack för svaret, var väl ungefär vad jag förväntade, men hoppades på annat. Gjorde ett liknande jobb på en gammal 240 vilket gick väldigt smidigt, men allt kan inte va lätt.

Skälen till att jag ville göra jobbet är att bilen skall trimmas ganska friskt och personligen gillar jag inte automatväxlade bilar.
Användarvisningsbild
av vetten
Hobbe skrev:Tack för svaret, var väl ungefär vad jag förväntade, men hoppades på annat. Gjorde ett liknande jobb på en gammal 240 vilket gick väldigt smidigt, men allt kan inte va lätt.

Skälen till att jag ville göra jobbet är att bilen skall trimmas ganska friskt och personligen gillar jag inte automatväxlade bilar.

Nej och automaten är väl inte optimal att trimma.
Det finns ju iofs. ett sätt att slippa ta ur motorn och det är att ta bort framvagnsbalken och "hänga" upp motorn för att sen ta ner växellådan, men det kommer ju inte i närheten av att byta på en 240, för här gäller det framhjulsdrivning och då blir det alltid lite mer jobb ??:-/ Tyvär är det bara så :-O)
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]