Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kkj
Kan det vara så att det är olika bromstillverkare på samma bil?
Om huvudbromscylindern är ATE kan det vara andra bromsok?
Finns den någon kod någonstans som säger vilket system man har?
av Dannemannen
Har ingen koll på den modellen men på vissa modeller kan det sitta ATE-Bromsok fram och Girling bak och vice versa (Gissar på Girling både bak och fram) Men titta på plattan i bakluckan vilka siffror som står för resp bak och fram så kan nån här på forumet plocka fram i sin manual (annars hämtar jag min i bilen) /Danne
av kkj
Plattan i bakluckan?? Var då?
Det verkar som det är Ate huvudbromscyl och Girling bromsok.
MEN vid besök på Micro bildelar för att kolla bromsokspriserna var det Ate och Lucas som kom upp på skärmen som bromslevernatörer. Nu blev det förvirrande!!
av Addekarlsson
På kombi sitter nog denna produktskylt på vänster b-stolpe, och syns när du öppnar vänster bakdörr.
Där finns det lite koder som säger vad det är för bromsar bland annat.
Ta med dom koderna till butiken, så ska dom kunna hjälpa dig.

Eller kolla hur dina klossar ser ut, och jämför med katalogerna som finns i butikerna. :D

Vet att detta med bromsar är en djungel. Till min förra 740 GLT fick jag fel 2 gånger, när jag skulle byta klossar, skivor och slangar.
Så jag rekomenderar, kolla hur det ser ut och jämför. Lossa ett däck fram och ett bak, så ser du hur klossarna ser ut.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Enklast att se på pinnarna som håller klossarna.

Girling har pinnar som är lika stora hela vägen, och en R-sprint som låser dem.

ATE har pinnar med smalare spets, och en spännhylsa som låser.
av kkj
Med andra ord: "Girling"
Som numera är "Lucas"

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]