Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Seal
Jo det är så att min huvvajer sitter helt fast, den går inte rubba. Så min fråga är hur man lossar handtaget som sitter inne i bilen, får inte bort det själv. Det är en volvo 244 -79, så det har ett långt vitt handtag.

Mvh Seal
av Seal
Tack för beskrivningen, men först hade jag tänkt kolla så att vajern inte bara rostat fast vid bägge ändar. Så därför undrar jag om hur man tar väck handtaget inne i kupén?
av Amarace
Seal skrev:Tack för beskrivningen, men först hade jag tänkt kolla så att vajern inte bara rostat fast vid bägge ändar. Så därför undrar jag om hur man tar väck handtaget inne i kupén?
Det går inte, det är fastgjutet i själva stålvajern, så det är till att knipsa ute vid huvlåset isåfall och dra ut handtag med vajer tillsammans
av Seal
Jaha ok, det var ju lite opraktiskt, men antagligen hållbart. Då vet jag iaf hur det ligger till.
Tack för svaren.
av Rådlös
Om du tänker dig att bara smörja vajern, så finns det ju en metod som kan gälla även hastighetsmätarvajrar och annat liknande. I ditt fall får du lossa den vid låset i framändan och lyfta den lite uppåt. Sedan tar man en plastpåse av lite kraftigare plast. Därpå klipper man bort ett hörn på påsen och trär över vajern och höljet en liten bit. För att säkra mot läckage kan man vira några varv med tejp och kanske även ett buntband, runt anslutningen så att det hållet tätt. Sedan häller man i olja i påsen och hänger upp den så att oljan kan rinna ner i höljet. Man häller nog inte mer olja än vad man antar kan rinna igenom hela höljet och göra nytta där. Det tar nog en liten stund för oljan att leta sig igenom överallt. I hastighetsmätarexemplet har man förmodligen tagit lös hela vajern med höljet, och då ser man ju när det börjar komma ut i andra ändan. Då vet man att det är klart.
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]