Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PEK
På g att köpa en gammal 240 med automat, en -88 tror jag att det är. Har sökt med inte lyckats lista ut om en eftermontering av drag innebär att jag också måste montera en oljekylare (läste på Biltemas hemsida att en sådan krävs i vissa fall för godkännande hos Bilprovningen). Komplicerar och fördyrar ju det hela. Någon som vet hur det ligger till?
av Volvo_740_GLT
Du bör montera oljekyl för växellådans skull. Det är inte så dyrt, det du behöver är ett oljekyl det kan du få tag i på skroten till en billig penning och sedan behöver du två rör som går mellan kylet och växellådan och kylet, rören kan du nog hitta på skroten också.
av PEK
Tack för svar. Mest intresserad av om jag måste elr inte. Ska använda kroken mest till cykelhållare och en eller annan flakkärra och det fixar nog lådan utan kylare.
av Amarace
Jag har för mig det var/är krav på kylare till lådan från Volvos sida om man monterar drag, men det står inte så i nån monteringsanvisning jag har så då borde det ju inte vara krav på kylare.

Men sitter det inte oljekylare original på en 88:a? Jag har aldrig haft en Automat 81 o nyare som inte haft oljekylare för lådan.
av dalldall
sitter en kylare med kyl även för automatlådan som på de flesta bilar! är du rädd om automatlådan så sätter du en vanlig oljekylare istället som kyls av fartvinden, så slipper du få vatten i lådan när originalkylaren går sönder, för det gör den förr eller senare!
av Rådlös
Till PEK: Jag är böjd att hålla med tidigare debattörer om att du bör ha kylare för bilens egen skull.
Om du går in på Bilprovningens sida, så kommer du att finna att dom har en rätt så omfattande "Frågor och Svar". Jag gjorde en slarvig sökning på ditt problem, men fann inget. Men dom är kommunikativa, d.v.s. man kan maila frågor till dom om det mesta som hör till bilar, eller inte hör till bilar. Dom svarar om dom har något att komma med. I sämsta fall får du ett "God dag, yxskaft!" till svar. Men om det finns en bestämmelse, så borde dom ju vara skyldiga att meddela dig det.
av Vovlo_Henrik
Jag har en 245 -92 med drag och den har ingen extra oljekyl men detta bör monteras :!: Besiktningen lägger sig nog inte i om du har oljekyl eller inte, vill du vara helt säker så ringer du dit du tänkt besikta, det har en tendens att vara olika regler på vissa ställen :???:
av PEK
Alltid lika kul med internetforum, inom några timmar massor med initierade svar. Har mailat bilprovningen (30 min telefonkö, många som ska montera drag?) Återkommer med BP:s svar. Tack!
av Volvo_740_GLT
Bilprovningen kräver inte att du ska ha oljekyl när du reg.bes bilen utan dom kollar bara draget.
av PEK
Har nu fått svar från BP som bekräftar vad Volvo 745 GLT säger ovan. Kollar inte oljekylare, bara draget. Tack för hjälpen alla!
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]