Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#276675
Sommarens projekt är att dra igång en 242:a som familjen ägt sen 70-talet. B20-motorn som sitter i skar 1992 och sedan dess har den stått torrt och fint i väntan på inspiration.

B20 motorn och automaten ska väck till förmån för en turbodiesel från min 744.

Min fråga till panelen är vilken nyare 240 kan jag använda som donatorbil? När försvann vajer till hastighetsmätaren? Kan jag använda länkarmar och tex växellådsbalken från en nyare?

Konverteringstips erhålles tacksamt.

Tomas
#276740
Minnet sviker, när kom nya mätaren 1986???
Sen passar det mesta, bärarmar(JA), länkarmar(JA), växelådsbalk(JA), fjäder ben(JA), ja i stort sett allt mekaniskt passar, dörrar passar efter modifikation, mm mm
#276875
Sök på google efter konvertering till D24, finns många såna byggen :wink: Jag skulle hellre satsa på en D5252T kostar lite mera men är värt det i längden då den går hyfsat snålt :-)-) Jag tror det är som Dobermann skriver att nya hastighetsmätaren kom -86... Kontrollera utväxlingen i bakaxeln den är inte lika när det gäller diesel...
#276917
Nya i-brädan kom -81.
Du får byta länkarmar fram, de är förstärkta till diesel och ambulans. Även bussningar skiljer lite mellan olika utföranden och årsmodeller.
Elektronisk hastighetsmätare har jag själv haft i en -81:a, men mätarhuset ser likadant ut från -81 till -93, så det går att byta sort.
Dörrlås byter utförande från -78, då kom de nya.
/greenbay
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]