Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danbanan
Hej.

Jag har stött på ett mystiskt problem med min volvo 440 2,0 som jag misstänker är någon form av elfel.
Igår när min kompis körde bilen lät det som att han "mellangasade" medan han kopplade, vilket jag bara trodde berodde på att han var ovan med bilen, själv var jag upptagen med en hamburgare och kommenterade inte ens saken.
När jag sedan, efter förrättat ärende släpper av min kompis, och stannar på affären, har jag själv inte märkt något konstigt. Men! på den sista snutten mellan konsum och hem, händer samma sak för mig, bilen varvar i friläge (runt 2000 varv). Jag trodde, och hoppades att det bara var fjädermekanismen som gasvajern sitter i som var lite krasslig, eller att den var dåligt spänd. Därför funderade jag inte så mycket på saken.
Väl vid garaget blev jag vungen att stänga av bilen för att öppna garagedörrn (extra nyckeln till garaget sitter på bilbnyckeln), då händer det märkliga - motorn fortsätter att gå trots att tändningen är av.
Eftersom garaget är trångt parkerade jag istället bilen utanför och fick döda den med et ordentlig "kärringstop". Eftersom det var mörkt tog jag bara en snabbtitt under huven o kände lite på gasvajern, kollade olja och kylarvätskan (det lät nämligen lite som att det pös nånstans). Kunde inte se mycket och beslutade mig för att ta en titt idag istället.
Det som pös måste ha varit något som "var igång" eftersom batteriet idag var helt smäcktomt - inte ens centrallåset fungerade.
När jag ordnat en laddare till batteriet ska jag alltså börja felsöka.

Är det någon som har en idé om vart jag skall börja?
Senast redigerad av 1 danbanan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag gissar på att det är ett jordfel, batterifel eller generatorfel eftersom just sådana beteenden som du beskriver är ganska vanligt då.
av danbanan
Hej igen.
Har nu laddat batteriet och tagit kärran på en åktur, och mycket riktigt, problemen består. i början var det nära att den dog, pga -för låga- varv på omgång, men efter lite gas, och en rundtur var man tillbaka på 0 igen. Bilen varvar på tomgång och går inte att döda med tändningslåset.
Nu har jag dessutom konstaterat att det läcker, från ett av fästena till ett tändstift kommer det olja(?). Till saken hör att hela det motorblocket är bytt relativt nyligen (c:a 1,5 år sedan) och ser helt frächt ut i övrigt.
Dessutom pyser det någonstans (underdelen någonstans), dock försvinner det så fort man kopplar ur batteriet.
Jag vågade inte köra bilen ordentligt varm idag, eftersom jag inte ville bli stående nånstans och att det kanske förvärrar eventuella problem. Jag är novis på bilar, men borde inte fläkten snurra när bilen är igång? Det gjorde den iaf inte, men jag antar att det kan bero på att den inte var tillräckligt varm för det.

Tacksam för tips!

btw vetten, jag kollade den stora jordkabeln från -pol till karossen, men den såg intakt ut, även om den var en smula rostig. Hur lokaliserar jag ett jordfel på smidigast sätt? och om det vore generatorn så kanske skulle väl det leda till att batteriet inte laddar? som det verkar nu så laddar ju batteriet ur när bilen står (är därför urkopplat nu). Batteriet är nyligen bytt och gick att ladda fullt med ctek laddare på 12h... så det torde inte heller vara problemet, återstår då som sagt jordfel, eller något "helt annat"

mvh
/Dan Banan
Användarvisningsbild
av igelkottar
För att testa jordkabeln så är det lättast med en startkabel som du
kopplar mellan minus på batteriet och en bra jordpunkt på motorn
men inte nära bensin (lyftögla om det finns är bra).

Kolla runt motorn var pysljudet kommer ifrån så hittar du
troligt vis orsaken oxså.
Användarvisningsbild
av vetten
Pysljud kan ju ofta vara på insugssidan och då är det lättaste att spreja startgas runt slangarna men passa dej att spreja på utsidan som är varm pga. brandfaran. Så ha en kompis och en brandspruta tillhands när du kollar. Om du sprutar startgas på en trasig slang på insugssidan så kommer tomgången att öka om det är ett lekage.
Hej igen, för er som kanske stött på samma problem så har jag nu löst problemet. Det var inte särskilt avancerat.
Det visade sig vara slangen för kylarvätska, vid fästet för "avluftningsskruven" som hade sprungit läck ganska ordentligt, Kylarvätska hade sedan runnit ner på den/de kontakter som sitter under och skapat "krypstömmar" som fick någonting (vet inte vad) att vara igång och dra ur batteriet.
Efter att ha kapat den trasiga delen av slangen och fäst den ordentligt igen, samt efter det, luftat ur kylsystemet (med den lilla skruven) och lite avtorkning av kontakterna så rullar kärran igen. Jag kan även påpeka att läckan inte syntes direkt, det sprutade inte vatten, uten läckte antagligen bara ibland. Vi hittade läckan p.g.a att det var blött under den slangen, och när vi ryckte i den hittade vi sprickan. Således ett lättlöst problem.
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]