Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Jag var på bilprovningen idag och fick nerslag på lite grejer. En sak var att det var knappt någon handbroms alls. Bytte wire till båda sidorna i somras men fick inte den till att ta riktigt. Vad har ni för någo tips för att få den bra igen? Jag hade dessutom ojämna bromsar bak. Har det något med varann att göra. Klossarna är inte så jätteslitna och skivorna har rullat max 4000 mil.

Sen måste jag byta bromsrör fram. Det är ABS bromsar på bilen så finns det något man ska tänka på när man luftar systemet?

Tack på förhand.
av kaffe_koppen
Nu har ju jag aldrig mekat med en 400, men jag kan tänka mig följande:
Justermekanismerna i trumbromsarna kan ha kärvat fast, så att du för spänna dom manuellt.
Angående luftningen så är det inget speciellt med att lufta ABS-bromsar. När bilen står stilla, och du bromsar hårt med ABS-system, så är trycket konstant i b.systemet. Det är när systemet märker att något hjul rullar långsammare än ett annat som ABS-systemet arbetar.
Användarvisningsbild
av Gizz
Tack för svaret ang. handbromsen och ABS bromsarna. Jag har skivor runt om på bilen det glömde jag att skriva innan. Men jag misstänker att klossarna har blivit lite konstiga efter att handbromswiren kärvade innan. jag bytte som jag skrev innan wire till båda sidorna i somras. Tror att det finns en liten chans att handbromsen legat på lite innan.
Användarvisningsbild
av boostofta
Som sagt SE paketet innebär skivor även bak.
Har du gjort rätt när du justerade???
Man måste justera oken först och sedan vajerspänningen.
Släpp vajerspänningen.
lossa sedan det lock som sitter med en insexxkruv,7mm?, på insidan av bromsoket.
innanför sitter en insex skruv, 5mm?, med denna justerar du bromsbeläggens anliggning mot skivan. Spänn så att de ligger så när som möjligt utan att ligga an. Sedan spänner du vajrarna så hårt det går utan att hävarmen från oket rör sig från stopptappen.
Nu ska det funka. Om inte så har du kass ok. Brukar man kunna se på att hävarmarna ej rör sig så där lätt och fint som man kan tänka sig att det nog gjorde på tiden när det var nytt.
Lufta ABS bromsarna på denna årsmodellen bör ej vålla några problem. Fram till -92 ,tror jag, måste man däremot ha tändningen tillslagen för att kunna lufta dem bak.
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har missat att spänna vid oket. Jag spände bara wirearna så hårt jag kunde. Visste inte att man ska kunna göra det andra. Tackar så mycket.
Hoppas att jag får ordning på bromsarna så man får ett godkänt papper. :) Är det något annat man bör tänka på når man byter bromsledningarn till båda sidor fram?
Användarvisningsbild
av boostofta
Tja allt, det brukar vara fast rostat som f-n, gasverk är bra.
Byt slangarna samtidigt brukar vara dåliga och blir inte bättre av hmm, omild behandling

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]