Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har ett knarrande ljud i fjädring fram (när jag svänger), vilket uppkom efter fjädringsbyte. Någon som vet vad som är orsaken? Övre sätet eller? Svårbytt/fixat?

Dessutom knarrar bakbromsarna ibland, handbroms-vridarmen går inte hela vägen tillbaka och slår jag ut den sista biten med en hammare är det ok, men annars fastnar den med anlägg o missljud som följd, wire:n har jag slackat lite men det hjälper inte, rost eller gegg nånstans vad göra?? Hävarm o wirear smorda o spelar fint,

Sen hittar jag inte insexskruven för återställning av bromsoken, är de vanliga muttrar på en 96:a, o insex innanför eller??

Som ni kanske hör är jag rel nybörjare på det här, men lite tips tas tacksamt emot. Min mekaniker har jag tappat förtroendet för...

:-)
Ang. knarrandet i fjärdingen, som uppkom efter fjäderbyte, bör du kolla att fjädrarna samt alla komponenter sitter rätt. Eftersom det uppkom efter byte lär något ha hamnat fel vid bytet. Kanske fjädersätet, eller något med fjäderbenslagret osv.

Ang. bromsarna så har jag väldigt liten erfarenhet av att fixa med bromsar.
Kan hjälpa att smörja upp ordentiligt och dra respektive lossa handbromsen flera gånger och smörja upp igen och upprepa proceduren flera gånger tills det ger med sig. Hjälpte på min S40 iaf. Efter det har jag smort upp armen till handbromsviren på oken betydligt oftare, och har inte haft några som helst problem med handbromsen.

Lycka till!
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]