Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Believe
Hej!!

Jag är en dum blond tjej som absolut inte kan något om bilar, förutom hur man startar dom å kör ;)

Jag har just köpt en 360 -85, å de är lite små saker som inte funkar. Så jag tänkte att de kanske finns någon här som kan hjälpa mig med lite tipps :)

Vi börjar med Förarsidar dörren.. Den går inte att öppna in i från.. Å jag får inte bort in sidan av dörren så att de går att kolla vad felet är, då jag inte lyckas få bort själva handtaget.. Fönster veven har jag fått bort å låssat alla skruvar. Men hur får jag lös inner handtaget??? :roll:

Sen nästa problem Vindrutetorkarna funkar inte... Vad kan vara problemet.. har kollat säkringarna..

Sen funkar inte hastighetsmätaren heller :cry:

Vore jätte snällt om någon vill ta sig tid att skriva några rader med tipps :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej och välkommen till forumet.
Hastighetsmätaren kan ju vara viren som är av.
På dörren så vet jag inte hur det ser ut på 360 men det sitter väl någon "plastram" runt handtaget som måste bort först tror jag.
Ang torkarna. Är det ström fram till motorn då du sätter på torkarna?
av greenbay
Standardfel är att viren till hastighetsmätaren är av, precis vid hjulet. Den sticker ut igenom den lilla kåpan i mitten av navet.
hälsningar, Greenbay
Användarvisningsbild
av Believe
Tomas88 skrev:Hej och välkommen till forumet.
Hastighetsmätaren kan ju vara viren som är av.
På dörren så vet jag inte hur det ser ut på 360 men det sitter väl någon "plastram" runt handtaget som måste bort först tror jag.
Ang torkarna. Är det ström fram till motorn då du sätter på torkarna?

Tack Tomas för tippsen, men som sagt kan jag ju inget :oops: så vad menar du med om de är ström fram till motorn när jag sätter på torkarna ??:-/
Användarvisningsbild
av Believe
greenbay skrev:Standardfel är att viren till hastighetsmätaren är av, precis vid hjulet. Den sticker ut igenom den lilla kåpan i mitten av navet.
hälsningar, Greenbay

Okay ska kolla om jag ser något :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Att wire'n går av är ingen högoddsare nej, den är dock inte så enkel att byta.

Precis som Tomas88 säger så måste plastramen runt handtaget bort, bänd loss denna väldigt försiktigt så du inte gör som mig och har sönder den ;)
Har för mig att den ska dras lite åt sidan och sen rakt ut.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Believe skrev: Tack Tomas för tippsen, men som sagt kan jag ju inget :oops: så vad menar du med om de är ström fram till motorn när jag sätter på torkarna ??:-/
Okej. Ska försöka förklara lite bättre.
Först och främst måste du ha en multimeter (ett mätinstrument som man kan mäta, spänning, ström och motstånd mm. med.) Om du inte har eller vill köpa en så kanske du kan låna av någon?
Så här kan den se ut tex.
Bild

Sen får du leta upp var torkarmotorn sitter. Koppla sedan loss kontakten med sladdarna som skall förse den med ström. Ställ sedan multimetern för att mäta spänning (V) och håll en spets på varje stift till kontakten (skulle det bara finnas en sladd till motorn så mäter du på den och på en jordpunkt i karossen eller på - på batteriet.

En sak du kan kolla utan att mäta är om kontakten till torkarmotorn har blivit oxiderad. Det brukar då bli vitt/grått på stiften i kontakten. Om det är så, skrapa lite med en kniv på stiften så det mesta försvinner och smörj sedan med något fett så att det inte oxiderar igen. Se bara till att stänga av torkaren innan du börjar skrapa så att du inte kortsluter något.

En sak till jag kom på du kan kolla är om det har oxiderat vid säkringarna också. Testa snurra lite på säkringen för att se om det hjälper.

Kanske finns någon här som kan lägga upp en bild och visa var torkarmotorn sitter?
Användarvisningsbild
av Brainy
Fungerar inget läge alls på vindrutetorkaren? Har för mig att reläet bara används vid intervalltorkning så isådanafall bör vi kunna utesluta det.
Är säkringen då hel som du säger så är min gissning att torkarmotorn har tagit sin sista suck. En begagnad bör inte kosta många kronor på en bilskrot och att byta den är faktiskt ovanligt lätt på denna modell.

Men, för att mäta! Till torkarmotorn går det om jag inte missminner mig helt, fyra kablar, intervall samt de 2 olika lägena + jord så det kan vara lite bökigt att mäta. det enklaste är nog att ha multimeterns ena stift till minuspolen på batteriet och sen mäta av samtliga kontakter på motorn och kolla så du har ström i 3 av dem. För att krångla till det ytterligare så jordar motorn på de "nyare" bilarna genom chassit så se till att hålla svarta stiften mot minus på batteriet.
Ja ett stift åt gången beroende på läge på torkarspaken vid ratten.

Har du en kompis som har en multimeter så kan garanterat denne visa hur den fungerar med.

Torkarmotorn sitter enkelt till i motorutrymmet direkt under torkararmarna.
Användarvisningsbild
av Believe
Brainy skrev:Att wire'n går av är ingen högoddsare nej, den är dock inte så enkel att byta.

Precis som Tomas88 säger så måste plastramen runt handtaget bort, bänd loss denna väldigt försiktigt så du inte gör som mig och har sönder den ;)
Har för mig att den ska dras lite åt sidan och sen rakt ut.

En steg närmare, jag fick lös ramen runt handtaget, och insidan av dörren. Så nu har jag fixat så att de går att öppna dörren inifrån oxå :D
Användarvisningsbild
av Believe
Har kollat säkringen igen, å den hade brunnit igen... Så vad ska jag göra när säkringen går på en gång :roll:
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]