Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo264GLE
Hejsan!
Jag har en Volvo 264GLE -79 som har gått ca 10500 mil men den startar inte...
Tändspolen är inte riktigt inkopplad, har kollat i ett par böcker men det är svårt.

På vilka poler ska följande kablar kopplas på?
1st brun
1st svart
1st röd
1st röd-vit

Jag kan även skriva att den tidigare ägaren har pulat lite (mycket) själv så inga lampor på instrumentbrädan lyser när nyckeln står i tändläge...

Tacksam för hjälp!
av Rådlös
Det där låter allvarligt. Det bästa råd man kan ge, är att du söker upp en bok, Gör Det Själv! Originalhandbok Volvo 240/260. Det är Volvos egen GDS-bok. Där finns kompletta kopplingsschema för alla modeller från 1975 till och med 1986. Boken är gammal redan nu så du får nog kolla på antikvariat och liknande. Kanske Blocket och liknande. Jag vill minnas att jag har sett den där någon gång. Den har inget ISBN-nummer. Men ett beställningnummer som troligen är gångbart hos Volvo: 326 2045. Det är möjligt att det finns exemplar på Volvo, du kan ju i alla fall fråga på en auktoriserad återförsäljare i din närhet.
av Amarace
Brun ska gå från förkopplingsmotståndet till 15 på tändspolen
Röd/vit är troligen till varvräknaren (ska gå till 1 på tändspolen isåfall).

Men Röd ska inte finnas med för tändspolen, inte för tändsystemet överhuvudtaget, inte svart heller.

Enda färgerna som ska finnas är Brun, Blå, Vit och grön.
(Blå från tändning till förkopplingsmotstånd samt till Tändboxen, Brun från startmotor till motstånd, samt från motståndet till 15 på tändspolen, Vit från tändboxen till 1 på tändspolen, och mellan fördelare och tändbox är det en brun och en grön)

Kommer jag ihåg ska jag leta rätt på kopplingsschemat och knäppa kort åt dig (ur Gröna häftet för just El, inte nåt schema där hela elsystemet finns med)
av Volvo264GLE
Tackar för en utförlig information...
Jag har kopplat på kablarna på tändspolen som du skrev men den Svarta som blir över var ska den sitta?
Den har ett rött hölje med följande nummer på: W1235002. (Finns det något register där man kan kolla vad de olika numren är för något?)
Den går parallellt med en kabelstam mot torpedväggen och sedan går de in på samma ställe invid styrservon.
I denna kabelstam tyckte jag mig också se att den Rödvita gå in...

Hur många kablar ska sitta på förkopplingsmotståndet?, det finns 4 stift, ett är ledigt...
Det känns inte som om den svarta ska sitta där...?

Den tidigare ägaren har satt in en "okänd" tändspole, alltså ingen original. Vet inte om den funkar till en 6:a, så ska man skaffa en original?
Vi provstartade, och motorn går runt och hostar till några gånger men den startar inte, så det är nog läge att skaffa nya tändstift.
Hel- och halvljus, blinkers, fönsterhissar etc fungerar men ingenting på instrumentpanelen lyser, kan det vara något jordfel där?

Det finns lite att hålla på med...
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]