Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ny på forumet men inte inom Volvomekande. Behöver hjälp med att lista ut hur framhjulslagret med dess tätning ska monteras på min 245 GL -88 med 43.000mil på mätaren. Fick in smuts/grus i hjullagret så det skar. Har några månader kört utan bromssköld och navskydd som klämmer fast skölden och täcker inre delen av navet, (bortrostat). Jag har bytt hjullager och ska snart montera ny bromssköd och navskydd, när jag fått tag i det. Men jag blir inte klok på hur den lilla gummitätninmgen ska sitta för att fungera som tätning för lagret. Hittar inga vettiga bilder eller skisser på hur detta ska monteras. Inte ens reservdelskatalogen ger något svar. Det närmaste till bild jag hittat är från Haynes rephandbok och är liten och svårt att se detaljer på. Där ska man knacka fast tätningen med en plåtring i navet. Men hur i hela friden ska tätningen sedan sitta på axeltappen? Ska inte LAGRET sitta mot det lilla sätet som är utsvarvat på axeln? Isåfall kommer tätningen i kläm. För den sitter på den grövre delen av axeln när jag demonterat hjullager. Mycket trixit att bända över tätningen på axeln när den sitter fastklämd i navet?? Gummitätningen har också en utsvarvad kant som ska sitta mot vadå utan att nötas sönder när navet snurrar??

Tacksam om jag kan få hänvisning till bilder eller en bra förklaring hur tätningen ska funka.
Tätningen ska sitta på axeltappen med läppen utåt. Den tätar mot plåtringen i navet, se till så det finns fett där. Hade du köpt originallager hade du fått monteringsanvisning med. :wink: Jag ska nog ner till jobbet i morgon em, ska se om jag hittar en sån då...
Nu vet jag inte hur det är 88, men bör ju vara likadant.

På äldre iaf så sätter man tätningen på axeln med tätningsflänsen utåt, den flänsen ska täta mot plåtringen som man knackar fast i navet (först lagerbanan med lagret, sedan plåtringen).

Ska se om jag hitta nån bild i nåt grönt häfte om du inte förstår hur jag menar.
Okej, Jag tror jag börjar förstå hur det hela ska fungera!

1. Gummitätning på den grövre delen av axeltappen.
2. Plåtring som knackas fast i navet löper mot gummiringens "läpp".

I handböcker så beskrivs plåtringen som tätning. Vilket gjorde det lätt att blanda ihop med gummiringen.
De hjullager jag nu demonterat på min bil och en lös framvagn jag har liggande så har plåtringen och gummit haft lite olika placeringar. En kombination har varit att gummiläppen suttit i plåtringen.

Ska kolla upp båda sidor nu i veckan innan jag ska på långtur (ca 140mil) till Volvomuseet i helgen.

Tack för hjälpen!
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]