Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lynx59
har en 245 -89 med Lh system. en vacker dag så ville den bara starta ibland och då kunde den gå bra i veckor sedan vara tvärdöd nån vecka. nu går den inte alls, tänder till en gång efter jag gnuggat ett tag och släpper nyckeln. har bytt bägge soppa pumparna och bränsle relät. mätt luftmassemätaren och testat tändelarna på en annan 245 och verkar inte vara ngt fel och gnista på stiften har jag. och bränsle kommer det fram oxå.
vad f-n kan felet vara?
Senast redigerad av 1 lynx59, redigerad totalt 0 gånger.
av lynx59
har mätt upp den efter haynes bok och den verkar ok.
bli snart ett skott i blocket för att avsluta dess plågor :evil:
av Vovlo_Henrik
Du har även bytt tändkabeln från fördelaren??

Hur ser gnistan ut? jämför mot en annan bil om du har möjlighet, är den för svag kan tändspolen vara trasig,
om jag inte mins helt fel så har jag för mig att även tändmodulen kan vara trasig fast gnista finns men den har du
kanske redan bytt...
av anp
Vevaxelgivaren är det första jag tänker på, men även kamremmen kan ha kuggat över och då ge motorn helt fel inställning.
av lynx59
har testat tändspolen, tändkablar,stift och fördelarlock på en annan 245 och fungerade på den. har mätt vevaxelgivaren och den har rätt ohm enligt haynes. kan man mäta kolla den på annat sätt ? har ingen lust att skruva lös då den sitter bakom motorn och tydligen brukar gå sönder då och resultera i plocka isär motor/växellåda.
kamremmen tror jag inte på då den gick bra ngn vecka och sedan inte för attfungera igen. karnse data boxen, men fanstyget har ju bränsle/gnista..
av Vovlo_Henrik
Även om givaren har rätt värde så kan hålen i svänghjulet var fulla med skit som gör att den inte känner av rätt tändläge...
av anp
Vovlo_Henrik skrev:Även om givaren har rätt värde så kan hålen i svänghjulet var fulla med skit som gör att den inte känner av rätt tändläge...
Är inte det väldigt långsökt?
av Rådlös
Årmodell -89? Har du inget diagnosuttag på den? Om det är en sen, även kallad 89 b, skall du ha ett diagnosuttag. Kolla det.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]