Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Themotorman
Hej!
Hur bra är det egentligen med en svetsad-diff, hur mycket stryk tål dom?
Har en 245 GL från 88 med B230a org. som kanske inte är den bästa lek bilen men det är den jag har,
är det smart att svetsa för att få lite lättare ställ eller ska man satsa på en aussie-locker eller liknande?
Sen sista frågan: Är det svårt att svetsa den så att det blir bra?
av anp
Ska du köra på väg också, eller bara leka på is/åker...?
Ska bilen brukas på väg, så skulle jag nog undvika svetsdiff.
av Themotorman
Jo asså hade ju tänkt att leka på asfalt också, men annars så är det väll mer att färdas till och från trevliga ställen att sladda på som gäller.
Så det ska ju helst hålla för att vrida loss på asfalt även om motorn kanske inte klarar det.
av Vovlo_Henrik
Vintertid så är det nästan ett måste att åka på bredden för att få bilen att styra med svetsdiff, svetsar du bakaxeln så kommer själva svetsningen att hålla och rasar något så är det något runt omkring :D
aussie-locker skulle jag satsa på eller lamelldiff :-)-)
Användarvisningsbild
av Ringve
det beror väl på hur seriös du är med bilen i övrigt. är det något som du ska bygga vidare på så kan du ju skaffa aussie-locker annars skulle jag lätt svetsdiffa! för det som kan rasa på en svetsad difff kan även rasa på en aussie-locker...
av Themotorman
k, då blir det svetsning... tack för alla tips
av volvodiesel
jag her hört att man kan palla upp bakdelen på bilen och tappa ur oljan i bakaxen och sedan starta bilen och lägga i en växel så att dreven "smällter samman". men vet inte om det funkar har inte prövat. :?:
av Themotorman
låter väldigt konstigt, borde inte det även smälta drivlinan?
av anp
volvodiesel skrev:jag her hört att man kan palla upp bakdelen på bilen och tappa ur oljan i bakaxen och sedan starta bilen och lägga i en växel så att dreven "smällter samman". men vet inte om det funkar har inte prövat. :?:
Seriöst första inlägg... :roll:
av volvodiesel
jo men ja vet inte har inte testat det som sakt.
men pinjongen och kronhjulet borde ju ta en massa stryk, men kan va värt att testa på nått gammal as
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]