Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefan_o
Undrar vad som är felet då bilen inte startar när den är "jummen"...om man åker på affärn en sväng och sen kommer ut så startar den inte ibland men sen när man försöker lite senare är det inga problem när den är riktigt kall?! Det är en 84:a
av pimse
Har den inte stått längre än en halvtimme blir det troligtvis ånglås av motorns eftervärme. Det kan orsakas av läckande spridare, läckande systemtrycksventil eller en läckande backventil i pumpen.

Vill du inte kosta på bilen kan du öppna kallstartsventilen och starta pumpen med en vippströmbrytare och på det viset ge motorn bensin så den går i gång, annars är det bara att nöta med startmotorn och ge full gas.

Per
av Dannemannen
Finns det något insprutningsrelä som kan vara glappt på denna modell? (har ingen erfarenhet av insprutade motorer men har haft ett sådant problem på min fars opel)
av Roger
hej jag har en 240 Gle som jag hafft samma problem med.. Jag tog hammaren och knackade på kallstartsventilen lite försiktigt och vipps så gick den som en klocka igen och drog mindre bränsle..

Om kallstartsventilen hänger sig eller är sliten så droppar det in bränsle i motorn så den blir sur..

min gick dåligt oxå då den vart varm för dpå fick den för mycket bränsle och stannade på tomgången...

mvh Roger
av stefan_o
okej tack för svaren ska prova knacka lite på den:)

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]