Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danielsson
Hej.
Har en Volvo 244 -88b, b230f. För några veckor sen så började motorn gå lite dåligt när den var kall, och bilen accelererade dåligt i ca 200-300m för att sedan rycka till och sedant gå normalt. Eftersom bilen alltid repat sig så har jag inte lagt nån större mängd energi på att hitta problemet.

Men när jag var på väg hem från jobbet idag så gick bilen otroligt dåligt, ibland på tre cylindrar, ibland på en. Bilen orkar knappt harva sig fram på ettan, så jag stannar bilen och går ut för att byta stiften. Sätter mig i bilen, och märker ingen skillnad. Jag lyckas ändå ta mig hem och in i garaget.

Jag kollar stift och tändkablar, allt är som det ska, men bilen går fortfarande dåligt. När vi nyper ihop returslangen efter bränsletrycksregulatorn så höjs tomgången och bilen går normalt. Vi har också provat att lossa bränsleslangen före spridarröret och kört på starten, pumpen öser ut bensin.

Tror ni det kan vara fel på bränsletrycksregulatorn, eller vad kan det vara?
av Vovlo_Henrik
Byt bränslefilter till att börja med detta är mkt vanligt vid detta symtom. Annars är det troligen bränslepump ev. rostiga rör vid anslutningen till tanken :)
Användarvisningsbild
av dalle76
lyser någon typ lambda lampa! har annars hjälpt 2 kompisar med 740(samma motor) då har problemet varit jordningen till insprutarna .sitter på insugnings grenröret 2 stycken . lossa dom och kolla så dom inte är ärgiga
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....