Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av N0RBERG
Min växelspak känns väldigt sladdrig även när jag har i en växel och rör spaken i sidled känns det som om jag har i friläge.
Vad jag förstått är detta ett väldigt vanligt fenomen i våra bilar. Jag har googlat runt lite och hittade eventuellt lösningen på problemet.
Kolla: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3216.0

Har Volvo 300 serien samma växellåda som vi har. Jag har B20F motorn.
Isåfall bör man ju testa byta dessa löjligt billiga bussningar.
Är det någon som VET om det avhjälper problemet?

Hittade volvo artnr :
3472712 2st Bussning

Någon som kan bekräfta om nummret stämmer?
Användarvisningsbild
av Stubben
300 serien har växellådan bak och är bakhjulsdriven,400 serien har tvärställd motor och är framhjulsdriven.
Om du har möjlighet att hissa upp bilen så ser du bra hur det ser ut med stagen från växelspaken fram till växellådan.Tror att det är ganska svårt att byta bussningarna om man inte får bilen upplyft med en billyft.
Vet inte säkert men jag tror att växelspaken skall kännas lite lös,och att det ändå är okej.
Ett säkert tecken på att bussningarna är slut, är i allafall när någon växel eller alla växlar inte går i.
av N0RBERG
Justja. Det har du ju helt rätt i att 300 serien är bakhjulsdriven.Tänkte inte på det. Men jag tror ändå att principen med bussningen kan vara den samma. Nog kan jag tänka mig att spaken ska vara lite sladdrig, men så sladdrig som min är idag, tror jag inte den var när den rullade ut ur fabriken. Växlarna funkar klockrent, men känslan i spaken saknas helt.
Ska nog testa byta bussningarna när jag får tid över. Så återkommer jag med resultatet.
Användarvisningsbild
av kallsund
Hejsan.
Bytt bussningar har jag gjort på ett par av mina klenoder. Det är inga större bekymmer, eventuellt kan det vara lite tight att få ihop det med de nya bussningarna så man får ha lite tålamod. En billyft är, som redan nämnts, verkligen att rekomendera.

Lycka till.

Förmodar att detta är mitt sista inlägg då jag just sålt min 460 :(

Ha det.
Kalle
av N0RBERG
kallsund skrev:Hejsan.
Bytt bussningar har jag gjort på ett par av mina klenoder. Det är inga större bekymmer, eventuellt kan det vara lite tight att få ihop det med de nya bussningarna så man får ha lite tålamod. En billyft är, som redan nämnts, verkligen att rekomendera.

Lycka till.

Förmodar att detta är mitt sista inlägg då jag just sålt min 460 :(

Ha det.
Kalle

Tack för svaret!
Blev det någon märkbar skillnad efter att du bytt bussningarna?

Hoppas du kikar förbi forumets 400-avdelning ibland trots att bilen är såld. Är ju de som äger och har ägt volvo 400 som har mest kunskap om bilarna, vilket alltid är välkommet i forum likt detta.
av N0RBERG
Har nu bytt bussningarna i växellänkaget där växelspaken fäster i armen som går till växellådan. Blev betydligt bättre känsla i spaken och spaken är inte alls lika sladdrig som tidigare.

Men upptäckte att den även glappade ganska rejält där armen fäster i växellådan. Kollade i en sprängskiss och såg att där också ska sitta nån typ av bussning, men som saknades på min bil (Har väl torkat sönder och fallit av).
Blir att fixa fram den bussningen också, så ska nog växelspaken kännas som ny igen.

Återkommer med resultat.
av N0RBERG
Har nu beställt bussningen som saknades där växellänkaget fäster i växellådan. Art.nr: 3452550
Återkommer med resultatet efter att den är bytt. Tror det blir riktigt bra faktiskt.
av N0RBERG
Nu är alla bussningar till växelmekanismen bytta. Resultatet blev riktigt bra! Spaken känns riktigt distinkt nu. Solklara växel-lägen och nästan ingen sladdrighet alls kvar. Riktigt skönt. Och dyrt var det inte heller.

Så vill ni ha tillbak känslan i växelspaken så byt bussningarna. Är busenkelt. Själv bytte jag utan att använda billyft. Körde bara upp bilen på nån plankbit så den kom lite högre upp, sen kröp jag under och bytte bussningarna.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]