Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CheapSheep
Har vid ett större köp av bildelar fått med denna för mig främmande sak. Skulle gissa på att det är en ventil av något slag, men vad är den till och vad gör den?

Volvo-nummer: 298 596
Annat nummer (OEM?): 39 001 60 941
En annan skum liten logga som syns på andra bilden.

Bild
Bild

PS. Vet inte om det är rätt forumkategori, men då jag kan tänka mig att det är till 240 får den ligga här, mod. får gärna flytta tråden om det behövs! DS.
Användarvisningsbild
av Hilmer
CheapSheep skrev:
Volvoalgot skrev:en ventil till pulsair systemet till volvo, har något med vevhus/avgasreningen att göra...
Vad sitter denna PulsAir-ventil på för motor/modell?
Sitter på A-motorerna, dvs förgasarmodellerna 81-.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvoalgot skrev:en ventil till pulsair systemet till volvo, har något med vevhus/avgasreningen att göra...
Ja den är till pulsair systmet, dock har det inget med vevhusgaserna att göra.
pulsair systemet tillsätter syre i grenröret, deta gör man för att få ned hc utsläppen. det finns rest bränsle i avgaserna (restbränsle ger högt HC) tillsätter vi syre i grenröret, där avgaserna fortfarande är mycket varma så antänder bräsnlet o brinner upp, o vi får lägre HC
av CheapSheep
Ok missuppfattande det med alla A-motorer. Huruvida K-motorerna har denna ventil, vet jag nog själv faktiskt. Vår 740 -87 med 230K-motor har en liknande ventil, dock delvis tillverkad i metall, så riktigt samma är det inte iaf.

Bifogar en bild på denna ventilen, sitter monterad på luftfilterboxen.

Bild
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....