Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvomats
#1247
Ställde ner min 440 -90 i garaget för tre veckor sen. Inga problem med tändning. När jag nu startar den låter det/känns det som den går på två cylindrar. Kan tändkablarna "ta slut" så abrubt? Borde ju hända när man kör tycker man.

Skulle det kunna va ECU eller liknande?

-mats
Användarvisningsbild
av Sparkz
#1251
Kolla fördelarlocket, det händer att stiftet i mitten går av.
av volvomats
#1275
Nu har jag kollat fördelare inkl rotor.
Bytt stift och kablar.

Samma symptom: Går ojämnt på tomgång och gaspådrag. När man kommer upp lite i hastighet känns problemet mindre?

Kan det vara flywheel-sensorn eller nåt sånt? Vad blir nästa steg?

-mats

PS Snart ringer jag närmsta meck.... DS
av volvomats
#1322
Lämnade in den till en firma i stockholm. Dom trodde att det berodde på att tänddelarna icke var orginal. Typ Bure fördelarlock osv. Efter att dom bytt lock, rotor, kablar och stift så var problemet dock kvar. Go figure.

ECU:n?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#1341
Ta bort kabeln på en insprutare i taget och kolla vilken cylinder som inte går. Det skulle kunna vara en insprutare som har fastnat, koppla ström på den och hör om den klickar.
I värsta fall en ventil som har fastnat i öppet läge, det hände mig en gång, men det var på det gamla liket på min avatar...
av halldin
#1880
hejsan
det kan även vara överslag i den yttersta locket på fördelaren.
om du har kvar den som är nr på.
prova att ta bort den.
jag hadde på min 440 turbo och den startade inte alls,
man kunde höra att det knäppte vid förelarlocket.
man kanske kan se att det blixtrar om det är lite mörkt.
mvh halldin 8)
Vi som beställt EX90

Nån ny info ang. 800v? Jag är redo at[…]

De ville byta båda VVT även om bara en […]

Ok. Finns det alltså balansaxlar bara p&arin[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Tack för alla svar. Ska ge mig på det i[…]